AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.581

Byta koppling själv...E34

Är det värt jobbet att försöka byta kopplingen själv eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala 4500:- hittar inget mektips...

mvh

PH
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Det beror ju på hur man värderar sin tid i att byta kopplingen och hur duktig man är. Jag sk abyta min också och kommer att göra det själv. Det skiljer ju ett par kronor i pris om gör det själv.
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
Tänk att det är lego tar man bort en skruv så sätter man tillbaka den där den satt har själv bytt på min inget svårt jobb om man inte har tummen mitt i handen
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Beror ju på hur rik du är. Men det är inte alls svårt. Mektips (behöver inte stämma till 100%):

1. ta ned avgassystemet
2. ta bort täckplasten för mellanaxeln
3. skruva ned mellanaxel (i hardyskivan M14 tror jag det är)
4. ta bort slavcylindern från v-lådan (låt den hänga i slangen)
5. skruva lös växellådan från motorn (vissa bultar är enklast att ta underifrån/bakifrån, vissa ur motorrummet. OBS! Torx-skruv(om det inte är bytt till sexkant). OBS. Tror också att du behöver ta bort en kåpa som sitter skruvad i motorblocket, underifrån)
6. dra v-lådan bakåt, du kan ju gardera med domkraft under om du inte heter Bamse och käkar honung
7. vips så ser du tryckplattan som sitter på motorn (bakom den sitter kopplingslamellen) och på växellådan sitter urtrampningslagret (framför en gaffel)
8. skruva ned tryckplattan och släng den tillsammans med den gamla lamellen eller sälj till ovetande person. Byt också ut bultarna som tryckplattan sitter med för de är ganska lätta att dra av (tror de också är Torx).
9. montera dit dina nya lamell, tryckplatta, urtrampningslager och gör tidigare steg i omvänd ordning. Tänk på att lamellen måste vara helt centrerad innan du drar åt tryckplattan, annars så kommer växellådan inte gå att styra in = inge bra alls. Lämpligt att använda för att centrera lamellen är en änd-tapp/ingående axel från en skrotad växellåda
10. lycka till

ps. använd också en massa sunt förnuft...om du ligger i så gör du nog bort det på en dag = bra betalt kontra lämna bort :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.