AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.220

Ofullständig servicebok

Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Hejsan!

Funderar lite över hur mycket en bil tappar i värde pga ofullständig servicebok?
Bilen i fråga (e36, -92a) är importerad, missat 3st oljeservicar i Tyskland. Större servicar är utförda.Importerad till Sverige -96, varefter den inte har servats förrän 2000.
Mellan 96-2000 har bilen bla missat en s.2 samt några oljes.
För övrigt verkar milen stämma överrens.
Innan import (-96) var den stämplad på dryga 6000 mil. Och vid nästa service i Sverige (2000) ca 12500mil.

Vad tror ni? Och hur bedömmer ni vikten av en komplett servicebok?
Tacksam för svar :)

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
gå hellre efter magkänslan. på en så pass gammal bil har s-boken mindre vikt än på en nyare undantag om man misstänker mätarfiffel. dom missade oljeservicar kan kunden likagärna ha gjort själv men glömt att fylla i boken

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det inte finns kvitton eller liknande som styrker servicarna - köp en annan bil!
Det finns gott om begagnade E36:or som har servats ordentligt!

På en så gammal bil är det viktigaste inte att bilen har varit på BMW-verkstad, utan att man faktiskt har bytt olja och filter! (går bra med kvitton som styrker olja/filter eller stämpel från icke-auktoriserad verkstad).

Åtminstone skall bilen vara MINST 10 000kr billigare än motsvarande bil i samma skick, men med komplett servicebok!
Men då bör du vara mycket noga med att kolla skicket innan köp, inte minst avseende motorns skick - gör en avgasmätning och helst ett komptest.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde fråga:

Vilken motor är det i bilen?

Fyrorna har en benägenhet att slita ner kamaxlarna om man använder dålig olja och/eller har för långa serviceintervall!
Vanligt fel på 316 och 318 innan -94.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Bilen i sig är i kanonskick. Allting fungerar osv, bla nyrenoverad ac för dryga 10 lappar. Totalt finns kvitton på ca 50 000 kr från perioden 2000-2003. Känner ägaren i sig och vet att han har skött bilen mycket väl. Inget buskörande och inget fuskande med reparationer.

Bilen är en 325a, en sexa alltså...

När ja ändå håller på å skriver kan jag ju lika väl fråga er vad ni skulle värdera en sån bil till. Givetvis svårt när man inte har sett eller kört bilen, men kan intyga om att skicket är fint. Fullutrustad, dock inte antispinn. Coupé är det oxå.

Det enda som egentligen talar mot bilen är färgen; vit, samt att det är en automat.
Dessa faktorer stör inte mig mer än att det kanske kan bli knepigt för mig att senare sälja bilen vidare.

Tack för ordet :)

Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92

ajuste, kan ju tillägga fler saken som kanske påverkar bilens pris:
moptik, mchassi, stereo för ca 10000kr (köpt för ett år sen)

...såja

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fre4k:

kolla in börsen här, ger bra fingervisning om priser, hittade t.ex. en -94:a för 55000:-...

Men verkar bilen ha fått sina oljebyten? Den går fint? Det finns MÅNGA 325:or...

MVH Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.