|
|
|
|---|---|
|
... är jäkligt svårt. Idag skulle jag byta till vinterdäck, men det gick inte alls. Förutom att muttrarna satt som f_n, när jag väl hade fått loss dessa satt själva fälgarna fast i oken! Vad ska jag göra, jag har dragit och slitit i fälgarna, men de vägrar att lossa. Jag har lossat lite på muttrarna för att där efter ta en sväng i hopp om att fälgarna skulle lossna, men det gick inte alls. De flesta av er har väl lättmetallfälgar som sak av innan vintern, hur gör ni? | |
|
hmm... Att lossa lite på muttrarna och sen släppa ner bilen brukar ju funka. Annars, en slägga med skonsamt huvud från insidan.. Eller har du kanske svetsat fast fälgarna och sedan glömt det? :) |
|
|
Bara å banka å slå.. Kan hjälpa att lossa bultarna och sen dra åt dom igen ett par gånger varvat med lite bankande runt om på hjulet. Ett tips: lägg på lite kopparpasta mellan fälg och bromsskiva nästa gång. ///Jesper |
|
|
Sitter fälgarna fast i oken är det nog big troubles, men jag tror att du menar att dom sitter fast på hjulnaven...:) Testa att lossa bultarna och åk och bromsa/gasa lite så brukar dom släppa. Rekommenderar rengöring med skavstål och smörjning med kopparpasta på bultarna och naven innan du monterar nästa uppsättning hjul. |
|
|
Tag en handslägga och slå försiktigt på däckkanterna. De gjorde iaf däckhandlaren som jag var hos i veckan. Jag menar inte att man skall stå och slå för kung och fosterland, utan försiktigt och fint. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Sätt tebax däcken med 2 bultar endast utan att dra dem........Kör sedan i en cirkel bromsa kraftigt några gånger så lossnar de från navet....Funka på min E30 i vatt fall... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Om det inte går med hammare/slägga, gör som Harley säger: lossa bultarna men bara NÅGRA VARV. Kör bilen och bromsa hårt. Du kan ju börja med att bromsa i låg hastighet (några km/h) och öka om de inte släpper. Du kan också backa och använda handbromsen om bakhjulen sitter fast. Smörj sedan in navet med fett, tex kopparfett, så slipper du detta problemet i framtiden. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ta en varmluftspistol och lite rostlösare på navet så löser det sig ganska så fort. men var försiktig med så det inte blir för varmt. eller har du inte tillgång till en varmluftpistol så ta en hink med varmt vatten och kasta på fälgen så sväler den och lonsar ganska så smärfrit efter en liten snäll spark. Har provat det där ovan med muttrarna utan resultat. värme är helt klart det bästa för och få bort fälgar som sitter av bara den. och sen när man sätter tillbaka dom ha på bra med kopparpasta så slipper man det där till nästa gång =) Mvh |
|
|
Jeg tror på Teres.. Om det er svårt å skru opp skruene er det smart å finne et rør som man kan tre utenpå kryss-saken (hva heter den? Den du skrur med ihvertfall), sånn at du får en lang stang altså. Det pleier jeg å gjøre. Mycke bettre enn å stå der og knekke ryggen av seg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.