|
|
|
|---|---|
|
hallå! jag har ett litet problemo.oljelampan lyser/flimrar på min 325 -88 när motorn blir varm men inte när den är kall varför gör den det?? jag kör med 10/30 olja kan det vara att oljan är för tunn eller är det något fel med oljetrycks kontakten? BMW Mpower!! | |
|
Kollat oljenivån till o börja med???Du bör för övrigt kör en lite "tjockare" olja typ 5-40W eller 10-50W...Skulle inte tro att kontakten e kass,en ny kostar inte mycket heller iofs.MÖJLIGEN kan den "tjuvjorda" oljetryckskontakt kabelen pga av avskalad kabel eller liknande som ligger o skaver emot block eller chassie,dock föga troligt... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Gör som Dawwe föreslår, ut med 10W30 oljan och i med en med högre varmviskositet exvis xW40, xW50 eller xW60. mvh MW-Guru |
|
| ska testa om det lyser fortvarande så kollar jag oljegivaren! ska för hjälpen | |
Maha |
Hej! Skulle tippa på att motorn bilen (motorn) har gått ett par mil!? Jag skulle nog byta kolvringar och använda tjockare olja... för att när motorn är kall, så är oljan tjock, och håller på det viset trycket, men när den blir varm och tunnare så blir trycket för lågt... |
|
Kolvringarna har inget med oljetrycket att göra. Antingen är pumpen sliten eller något/några lager som börjar sjunga på sista värsen när trycket blir lågt. Sen är dom några sagt, 10/30 låter som en ganska tunn olja. Pröva med en tjockare, helst systetisk olja och se om det blir bättre. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Håller med alla, köp en syntetisk 5W-50 och byt oljefiltret! MVH Robban |
|
|
På äldre, slitna motorer är det vanligt med sämre oljetryck framförallt på tomgång, men oljetryckslampan slocknar så fort varvet ökar bara lite antar jag? I såna fall är allt bra... |
|
| japp det stämmer bara jag gasar lite så slocknar lampan direkt | |
|
#W40-olja ska det vara i den bilen, men du borde ha tyrck även med -30-olja. Skramlar motorn nåt? Då är det troligen ett lager som är dåligt, vevlagren har jag hört flera som skurit, bra att byta innan det är för sent. Annars är det nog givaren eller oljepumpen. börja byt givare. olle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.