AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
719

Växellådan "spottar" ur 5:an?!!?

Vad kan det vara? Annars är lådan helt ok och har inga oljud eller glapp.
Det kan vara lagren som är slut. Läste om någon som monterade dit ett resårband som höll femman på plats
:-D
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det brukar finnas fjäderbelastade kulor som håller kvar växlarna i läge, om fjädern är trött eller om något annat gör att kulan inte hålls i läge så kan en mycket liten sidokraft på dreven göra att växeln ramlar ur. Dessa fjädrar och kulor brukar vara billiga och relativt lätta att byta, om man undantar att man måste skruva loss lådan först. Jag skulle dock inte tro att det kostar så mycket att få dem bytta på en mindre verkstad, förutsatt att lådan i övrigt är frisk alltså.
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
samma sak på min bil men på ettan , händer bara ibland men när den väl spottar ur den så är det rejält skulle inte vilja hålla i spaken när det händer...ingen aning om vad de e för fel dessvärre...
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Tjena !!!!

Du har taskig synkroniseringsring .

Grusse
Det hjälper inte att byta någon fjäder som tappat spänsten, det är byte av synkringar som gäller. Den hoppar säkert ur när du släpper gasen så att den motorbromsar?

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Holken & Grusse -- Synkringen är en konisk kuggkrans ofta tillverkad i mässing. Meningen med den är att den ska anpassa (synkronisera) kugghjulens hastighet när man lägger i en växel, den ska vad jag vet inte kunna ha någon som helst inverkan när en växel ramlar ur...
Nej, har inget att göra med om man gasar eller motorbromsar, det kommer helt utan förvarning oavsett hur man kör. Och synkring, nej, den har ju en helt annan uppgift.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Tror fortfarande på fjädrarna... det är liksom det enda som "håller en växel"...
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Osprey- Nu är det ju så att jag har haft ett
likadant problem på en av mina bilar, där
visade det sig att synkringen hade fått stryk
vid ingången till medbringarna ,de som "kuggar"
tag i synkringen vid växling , detta resulterade i
att medbringarhjulet inte hamnade i rätt läge o
växlen ville hoppa ur .Sitter ju även fjädrar där
men inga kulor .

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Holken -- Ja det verkar ju faktiskt som om det du säger är riktigt och du har tydligen erferanhet av liknande problem. Det mycket möjligt att det stämmer så som du säger, min första tanke var att synkringarnas primära funktion är att underlätta iläggandet, inte att hålla kvar växlarna...
Well, plockade upp fjädrarna och gjorde rent o kollade så kulorna löper som dom ska, spände även fjädrarna lite, och hittils verkar den inte hoppa ur iallafall, ok, ska inte ropa hej ännu men:)
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Kanon om det fungerar efter att
du fixat fjädrarna , är ju fel
att säga att det MÅSTE vara synkringen
när ett sådant här fel uppstår,
så visst, nästan allt är möjligt .

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.