|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någona av följande Mitsubishi-snurror är lättryckagg. TD04-12, -13, -15, -16, -19 Tänker att använda TD04-12 eller -13 till min konvertering. Om dom inte är lättrycksagg. förstås! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- | |
| Kom igen nu!! Nån vet väl? | |
PETER.O |
Alla dom agg du listar går att ladda minst 1kg så dom är inte att betrakta som lätttrycksagg. Det finns väl inte några agg som ej går att ladda mer än 0.8-0.9 kg oavsett om dom sitter på motor som bara laddas 0.3-0.4 kg Peter |
|
OK. Som jag trodde då. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
| kolla upp så att det inte sitter en lättrycksklocka på den bara!! | |
|
det stämmer inte riktigt att det bara är tryckklockan som skiljer... en lättrycksturbo är konstruerad för att ha bra verkningsgrad vid låga tryck, dessa är ofta även klenare i lagring, impeller mm,om detta gäller td04aggregaten vet jag ej?? jag skulle tro att 16t eller större är mer lämpligt till den motorn.... |
|
|
Jag ska ha biturbo. Därför vill jag inte ha för stora agg. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Det är inte riktigt så enkelt, MHI aggregaten som du ska använda heter TD04, det är familjen på turbindelen. Det finns en betäckning efter det som är H , L eller HL. Detta är enkelt beskrivet flödeskapaciteten över turbinen, H för lägre flöden, HL för höga flöden och L som ett mellanting. Kompressordelen heter 12-13-14 OSV upp till 19, Även dessa finns det flera olika typer av TEX 15T , 15G. Den vanligaste är T kompressorn som tex både Saab och Volvo använder, Volvo har även använt G till tidiga 850T. Även storleken på turbinhuset har stor inverkan på turbons arbetsområde. Litet hus ger tidigare laddtrycksuppbyggnad än ett stort. Storleken på MHI aggregat brukar vara ingjutet i turbininloppet, tex en 5 eller 6. Som exempel kan tas TD04HL-6-15T som sitter orginal på Saab 9000 Aero, detta aggregat klarar att leverera luft till ca 290-300Hk Innanmätet i själva lagerhuset skiljer inte så mycket mellan aggregaten, men det kan skilja på lite värmesköldar och annat beroende på vem och vilken motor det sitter på. Phalanx |
|
|
Pitebo... köpte en TD04 15 G,,med en lättrycksklocka så man kan alldrig vara tillräckligt nogrann..:) laddtrycket kom väl nån stans runt 23000varv :) |
|
|
Bmw325power: Det är inte så att du menar 2300 rpm? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
| I vilket fall så är alla dessa aggregat fruktansvärt responssnabba och kan med fördel köras på låga laddtryck även om det är större än den maxeffektr du tänkt ta ut. Två 16t på en m30 blir riktigt bra och det är förövrigt dessa som är lättast att få tag på. Räcker till styvt 300kusar... | |
| måste hålla med om att det verkar vara ett agg som funkar jäkligt bra till m20 motorer, laddtrycket kommer på en gång! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.