AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
848

Avställning över vintern

M3
60
M3_andreas
330Ci -00
Jag ska nu ställa av M3:an över vintern och tänkte göra följande saker:

*En ordentlig tvätt, invändigt/utvändigt: vaxa/skinnbehandla
*Ta av pluspolen från battariet men sätta på den 2-3 ggr
*Sätta bilen på pallar (18" fälgar med lågprofil borde väl kunna bli skeva och lätt få "ståsulor"? )
*låta ac:n jobba lite då och då
*fylla tanken

Jag läste någonstans att man kunde fylla tändstiftshålen med motorolja?av vilken anledning i.s.f.?

Bilen ska stå i värmegarage och jag tänkte låta bli att starta den under hela avställningsperioden.
Oljan byttes för ca 1,5 mån och 150 mil sedan så jag tänkte behålla den.?
Är det något annat jag bör tänka på?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Det skadar aldrig om du startar bilen nån gång under tiden men vi pratar om ca 5mån , så det ska väl inte va några problem att låta bilen bara stå , min bil stog still förra året i ca 6mån , batteriet va slut vid påställningen men annars va det inga som helst problem . Lycka till
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

M3_andreas: Ang. uppallning så har jag hört att dämparna skulle ta stryck av att vara i sitt ytterläge hela vintern. När jag tidigare har ställt av har jag endast kopplat bort batteriet och en till två gånger i månaden startat upp och kört AC mm. Rullade även några hundra meter för att undvika att få som du nämnde skeva fälgar el. platta däck. Efter körning tvätt och vård. Detta mest bara för att lugna min egna "puttsarabstinens" *ler*. Tanken fyllde jag inte. Vad skulle anledning vara till att göra d? Sedan la jag ett överdrag på bilen, då den stod i samma garage som vinterbruksbilen. Denna kombination fungerade kanon.

Mvh Jimmy
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ladda gärna batteriet några gånger också, annars finns risk för sulfatbeläggning i cellerna (eller något dylikt) som försämrar deras verkan.
När jag köpte min bil hade jag problem med batteriet, som då var lite drygt ett år gammalt. 2 celler var dåliga och ytterligare en var nästan helt ihjäl. Trots flera "brutalladdningar" blev det ingen fason på dom och batteriet fick gå till batterihimlen...
Bilen hade då stått ca:8 månader.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)
Gemini__
Jimmyboy: Att fylla tanken gör man för att förhindra uppkomsten av kondens.

Ha´re gött!

//Thomas

Ji
2.380
Jimmyboy

Kondensera bensin? Och om den nu gör d vad är d för farligt (skadligt för bilen) med kondens o tanken?

Mvh Jimmy
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Kondens är samma som vatten. Ju mer luft i tanken, ju större risk för kondens. Ju större temperaturvariationer, ju större risk. Och vatten i tanken är ju inte kul. Men i ett torrt varmgarage spelar det mindre roll.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ji
2.380
Jimmyboy

VillaRosa: Nä d va så jag tänkte, men inte alla ställer ju sina ögonstenar i varmgarage. Tänkte inte på d. Tack.

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.