AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.134

växelåda 540 6växlad håller den!

har funderingar på att köpa en 540 95 6växlad manuell.
jag har hört att den inte håller så bra, att motorn har lite för mycke vridmoment för den lådan och att de blir väldigt dyrt om den går sönder för att de inte finns några begagnade att köpa...
så jag tänkte att de e bäst att fråga proffsen *ni*
hoffman; Har en 6växlad 540 sedan mars-02 kört 3400mil inga som helst problem med växellådan har heller aldrig hört talas om problem med lådan "det är samma som i 95:ans M5" detta på grund av det är koppling/svänghjul som tar smällen i stället, kopplingen brukar ofta rasa runt 15000mil och tar om man inte ser upp även med sig svänghjulet jag lyckades med det på 50mil mycket känsligt stanna direkt när slirsymptom uppstår kostnad för byta av koppling/svänghjul är på auktoriserad BMWverkstad ca 17000kr det var april-02.

Det jag skulle kolla upp förrutom dom vanliga E34/540 felen är kopplingen men i mitt tyckte är det svårt att känna att den är på väg att braka ingen märkbar skillnad när den nya kopplingen var monterad jämfört med 100 mil innan den sa upp sig så det intressanta är kopplingen bytt och för hur länge sedan.

Mvh Stephan

men är de samma lådor på 95:an och 96:an, de står att du har en 96:a?

jag har bara hört att om man kör lite hårt me lådan och *börnar* lite ibland och sådär att de finns stor risk att den rasar, och de e ingen kul faktura man får på de
Min är en 96:as E34 540i Sedan en av 62st av den årsmodell, alla 6växlade 540i E34 och 6växlade M5 E34 har likadana växellådor nämligen S6S 420G.

Till skillnad mot 5växlade M5 E34 och automatväxlade 540i E34 har jag aldrig hört talas varken på detta forum eller m5board.com några problem med den 6växlade lådan så den skulle jag inte oroa mig om allt som allt är 540i E34 6vxl en mycket pålitlig bil dessutom extremt beroende framkallande och helt underbar!

Mvh Stephan

har aldrig hört om nåt ras, har även kört en 93:a 6 petare å den verkade tight å fin
Scheckheft
Hej, jimbooo, 1993 fanns ingen 540 med sexväxlad låda. Den kom senare.
Länk

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Lådan borde väl vara anpassad till motorstyrkan tycker man ju.
Men det är klart, en manuell 540 inbjuder väl till lite mer buskörning än en automat. Och sånt gör ju att hela drivlinan slits.. särskilt om det sitter ett par 255or bak så krävs det ju en del gaspådrag för att dra loss dom. Men å andra sidan så verkar ju 540 vara lite mer "gubbbil".. gasglada ungdomar med stor plånbok köper nog förmodligen m5/m3 istället som dom kan ut å bränna däck vid korvmojjen med ;)
Säger nu inte att en manuell 540 skulle vara ett sämre köp än en med automat.. Skulle själv hellre ha en manuell (blir nog en sådan när det är dags att byta om nåt år).
Provkör och känn efter om den verkar frisk.. kanske kan vara värt det att låta en verkstad kolla upp skicket på den?
Stephan735: läste att din 96:a är en E34, vet du hur det är med växellådan på E39 av samma årsmodell?

V8 rockar fett!
TripleA; 540i 6vxl E39 har även den S6S 420G växellådan gäller alla årsmodeller 96-03.

Tråkigt nog blir manuella 540 allt ovanligare endast 15st 540iT 6vxl byggda i år men det är ju bra för andrahandsvärdet å andra sidan och inte är en manuell ett sämre köp än en automat andrahandsvärdet är bättre på grund av det lilla utbudet lite drygt 820st 540i E34 Sedan 6vxl är byggda för Europa driftskostnader skjuts lite i sank av den dyra kopplingen annars hade även driften varit bättre än för automatversionen nu skulle jag säga att kostnaden är ungefär lika troligtvis något lägre för manuell men inte mycket men nöjesfaktorn är självklart högre och den kan man inte sätta ett pris på.

För min egen del var det manuell 540 eller M5 3,8 6vxl som gällde automat fanns inte ens med på kartan annars hade jag valt en 740iA E32 som tyvärr inte finns med manuellåda men nu är ju läget sådant och mer nöjd än vad jag är går knappast att bli försäljning av vagnen ser jag som mycket osannolikt kompletterar hellre med ytterligare en BMW i stället just nu vore en manuell E32:a vara perfekt som vinterbil som ersättning för min klassiska Karmannbyggda VW Scirocco-83 som både är pigg billig i drift och lättparkerad men samtidigt bullrig och obekväm.

Mvh Stephan
Är det inte samma låda i 850???? den har ju mer kraft än 540
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.