AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.985

Ställa tändning e30 m10

Leibel
Hjälp, hur ska tändkablarna sitta på fördelaren?

vet hur dom ska sitta på motorn.

MVH
Stellan
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om fördelaren ser ut som på tidiga M10 så finns ett streck på kanten till fördelaren när man lyfter av fördelarlocket. På det uttag på locket som hamnar mitt ovanför detta streck skall ettans tändkabel sitta. Sedan är det bara att titta åt vilket håll den roterar och sätta dit dom i tändföljd. 1-3-4-2

Annars kan du lätta på ventilkåpan. Kolla när ettans cylinder är i tändläge (insug och avgasventilen för fyrans cylinder överlappar varandra) och där rotorn pekar skall motsvara ettans cylinder på fördelarlocket.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Nästan samma ämne iaf..

Hur ställer man tändningen på samma motor? Det står att den ska va 16 graders vinkel. I förhållande till vadå? I hayens stod det en formel för o räkna ut. Men det stod inte rätt ställe man skulle kolla på så jag vet inte om det stämmer. Jag kollade på svänghjulet(?) Nedre hjulet för fläktremmen, det finns en markering där. Men jag vet inte riktigt var den markeringen skall befinna sig för att det ska vara korekt inställt. Det är en pigg på blocket precis bakom, trodde att strecket skulle va jämsmed den först innan jag såg det med 16 grader..

*hjälp*
Leibel
undrar samma, blen går som en potta skit hur man än vrider fördelaren, kan någon vänlig själ säga mig hur fördelarens ka stå lite mer exakt??

tackar

Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Går den riktigt illa hur du än vänder den kan den ligga en kugge fel på kamaxel kjedjan/remmen. Om du har pillat på det då alltså. Fast då går den RIKTIGT kasst.. inte bara lite =)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
På svänghjulet sitter en liten kula som syns genom ett hål i sprängkåpan. Ungefär rakt upp. Använd stroboskoplampa och vrid tändnngen tills kulan syns mitt i hålet. Om det är smutsigt kan det vara svårt att se kulan, men den finns där.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Leibel
Vill man ha något gjort riktigt får man göra det själv!!!

Efterlite felsökande fick ja se att veccumslangarna till fördelaren satt på fel ställe! va kompisen som hade satt dit dom =( typiskt
nu går bilen iallafall som en klocka!

tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.