|
|
|
|---|---|
Jocke320i |
Efter att ha följt en tråd om hur man får loss dörrsidorna på E30 (med lyckat resultat) så kommer en följdfråga. Hur byter man låset? Har fått tag i en ny dörr till min bil, men jag vill ju kunna låsa den åxå... Någon som vet? |
| 1529kr betalade jag för att byta ett sönderfruset förardörrslås på BMW för 2,5 år sen! Det är pilligt satan att ta bort låset har jag hört. | |
| Låset sitter med ett klipps på insidan av dörren, rätt enkelt att fixa, om man inte har väldans stora fingrar förstås. Det jobbigaste är nog att ta bort klädseln i så fall. | |
Ivarsch |
Njae!! Så trixigt är det inte. Har man gjort det en gång är det kanonlätt! När du väl fått bort inredningen sitter låset fast med ett bleck i form av ett 'U'. Har du centrallås är det lite jobbigare för då är det lite extra trångt men det funkar iaf! Dra bort blecket. På min bil drog man bakåt mot kofferten så att säga. Sen tar man ut låset inifrån och ut genom dörren. Sen för att få isär låset sitter det en liten sprint man får bonka ur.. Sen är det bara trycka i nyckeln o ta ut låskolven o göra vad du vill. Såvida det inte såg ut som det som jag hade isär o var precis ihopärjat så blir det rent våld. Men det är ju bara kul! :-) Fick åka till skroten o köpa nytt sen men det gav jag 20 spänn för när jag slet bort det själv.. Bara och mixtra lite med bläcken i låset så det funkar till ens egen nyckel. Lite trix innan man hitta kombinationen som fungerade som man ville men det gick det med. Tips är att om du ändå har bort låset så ta isär o gör rent det ordentligt. Funkar längre på så vis! |
Jocke320i |
Nä, jag har inte centrallås på min. Fast blecket ser ut att vara dittryckt från andra hållet (bakifrån och framåt) Funderar på om man kan få in en pollygrip, och bara dra? Det ska inte vridas på något sett innan man drar eller knackar loss det? Själva låset behöver jag inte (ska bara göra samma prossedur på dörren som sitter på bilen åxå...) Ska bara skifta låscylindrar. Fick min dörr ordentligt manglad i Fredags när jag var på bio. Så jag ska sätta i mitt lås i den "nya" dörren. |
Ivarsch |
det är ditsatt bakifrån o fram ja, dra det bakåt så får du loss det.. jag fick in min kombitång och fick bort det så. DEt skall bara dras rakt bakåt men man kan väl vicka lite upp o ner samtidigt så kanske det går lättare. När jag var på skroten o tog bort låset där så drog jag bort blecket med handkraft. Så Det Fixar du rätt lätt! Tog högst en kvart för mig, med demonteringen av inredningen. |
Jocke320i |
Jag fixade det igår kväll, jag tog tag med en polly och drog till. Det var ju inte alls svårt nej. Tackar för svaren... Jocke |
Ivarsch |
Gött! Det är ju alltid skönt när man får saker fixade på bilen! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.