AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.373

metall bit kom i motorn?

Sida 1 av 2
\\\M 325i ZENDER///
hej en kompis byte olja på sin bmw.när han häller over oljan så hör han som att en bit metall åker in i motorn?!

vad tycker ni han ska göra,han e lite panikslagen(vilket jag oxå hade varit:/ )

mvh

ps kan han köra typ magnet penna i?låte lite dumt men....
Paap Reeder
Hej!
Kan inte just din motor men jag skulle lyfta på ventilkåpan och chansa på att biten inte tagit returkanalen ner i tråget.

Är biten i tråget och den är större än hålen i försilen till oljepumpen är det nog ingen fara.

Vid nästa byte kanske dem skramlar ner i oljebyteskärlet??

MVH /// Paap R
Att en metallbit skulle funnits i olje flaskan?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förstår inte heller!

Kom det en metallbit ur oljeflaskan som ramlade ner i påfyllningshålet i ventilkåpan??

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
\\\M 325i ZENDER///
ska förklara lite mej...han byte olja igår(hade sönder oljepluggen)så han tömde gårdagen(nya)oljan i en ren hink.sen....historien:)

ps han har en ny olje plugg nu:)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är väl bara att lyfta på ventilkåpan och hoppas att metallbiten ligger där (och att det inte är fler bitar kvar)!

Att starta motorn innan man är säker på att man fått bort "skrotet" är nog ingen bra idé!

Var det rester av oljepluggen som låg i hinken?

Mvh

\\\M 325i ZENDER///
han tror att d troligen va packningen?!

frågan eom den e stor nog för att inte göra skada(lika stor som en 50öring ungefär?)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
En metallbit stor som en 50-öring kan göra massor av skada om den ligger och studsar runt inne bland kam och vippor, den måste bort, inget snack om saken!

Lyft ventilkåpan och ta ur den, det är inte värt att chansa!!
\\\M 325i ZENDER///
nånting man ska tänka på när man tar bortventilkåpan(316 e46)?tacksam för allhjälp!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
hehehe, ursäkta men inledningen:
"en kompis...." och sedan "...(316 E46)..."

Kan det vara så att "kompisen" är du, men du skämdes lite? ;o)

Är det packningen till oljepluggen, är den gjord i koppar och icke-magnetisk. (hjlper inte med magnet)

Kolla om du kan se brickan genom påfyllningshålet genom att lysa med en ficklampa, då kanske du slipper lossa ventilkåpan.

Mvh

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Saker att tänka på när man tar av ventilkåpor:

1. Håll reda på alla skruvar och nipplar du tar loss.
2. Pajja inte packningen som ligger mellan kåpan och toppen.
3. Se till att allt du tog loss sitter där det ska när du monterar tillbaka, och dra INTE fast ventilkåpan med största hylsnyckeln, det räcker om den sitter ordentligt fast, den behöver inte sitta som urberget.

Har du garage? Det är ju lite kallt att stå ute och mecka nu... försök åtminstone komma in under tak så känns det lite trevligare i alla fall.
\\\M 325i ZENDER///
hehe nää inte jag:) men kunde ha varit:))

tack quixotic2 ska försöka komma under tak idag;)
snöar idag oxå:/
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M 325i Zender, check mail!

Mvh

\\\M 325i ZENDER///
efter lite hjälp av Johan B bla så skruvade vi hela motorn....men tyvärr hitta vi inget:(

plus att en av skruvarna som håller i kåpan har släppt från gänga.
snacka om otur......

vad kan man göra åt gänga/skruven?skruven snurrar runt bara?

ps tack johan för bilderna
jaa, då måste du nog dra dit en helicoilgänga (insatsgänga) det är billigaste å bästa metoden

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle med tro att helicoil är det bästa!

Snacka med en biltillbehörsfirma.
Så kan de säkert hjälpa er. Annars får ni nog vända er till en verkstad för att låna rätt prylar.

Hur lyckades ni med att dra sönder gängan?
Använde ni inte de moment som jag bifogade?

För övrigt "måste" ni nog få ut kopparpackningen innan ni startar motorn! Annars kan det bli generalras på motorn!

Mvh

\\\M 325i ZENDER///
ok....vi får gå till mekonomen å köpa helicoil imorn.vi hittade inge å han körde hem från ok:))

men borde inte d ha fastnat redan han har åk typ 1 mil med den?
samt hur FASEN kan man hitta den?vi kolla över en timme i lådan?

ps tacksam för all er hjälp!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ursäkta mig för att jag är lite ofin nu, men jag tycker nog att ni allvarligt borde överväga att lämna in bilen till BMW, så får de åtgärda saken.

Det verkar liksom inte gå er väg direkt, det här projektet. Eller?
\\\M 325i ZENDER///
nää du har rätt ang d, tycker samma sak även jag.Tyvärr sparade han för köpet som av den å har lite taskigt me pengar.där av själv meket som vi gör på hans bil....
\\\M 325i ZENDER///
DEL 2: efter att ha pratat med lite olika verkstäder så sa dom eftersom vi inte hittade den i "kåpan"så hade den ramlat mer i "nånting som jag glömde hette"å d inte gjorde något där.dom sa att koppar brickan va så mjuk att d inte gjorde något.
TUR I OTUREN......

ps tack alla för hjälpen....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du får in en kopparbricka i rörliga delarna av motorn kan det bli generalras!!!!

Att koppar är mjukt spelar mindre roll om den hamnar på fel ställe!

Var det oljetråget som de sa?

Om den ligger där, skulle jag skruva av oljetråget som sitter under motorn för att verkligen bekräfta det!

Ligger inte brickan där, har den fastnat någon annan stans och kan lossna och hamna på fel ställe...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.