AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.281

Hur blir ljudet?

W
187
W
BMW 316 -89
Hej...

Tänkte bygga ett nytt avgasystem till min kärra pga katten har get upp. Jag har köpt en ny 2 tums sport katt (Free flow) och jag har sen tidigare ett simons 2 tums slutdämpare. Jag undrar nu vad jag ska göra för att få ett fetare ljud i bilen?

Ska jag sätta en mellandämpare av en mindre model? (simons 2 tums model mini)
Köra raka rör fram till slutdämparen?

Man vill ju inte har ett Opel ascona ljud i bilen utan ett tyngre och dovare ljud, med raka rör riskerar man ju blurr + resonans ljud.

Jag vill helt inte gå upp till 2,5 tum i dimention utan hålla mig till 2 tum...

/Tack på förhand...
W
187
W
BMW 316 -89
Kom igen nu någon måste veta, vad har ni gjort med era 6:or tex för att få ett maffigt ljud???

Alla inlägg är välkommna...

/Martin
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Skippa mellandämparen.... men risken är att simons dämparen är urblåst, och det är då du får ljudet av en bonntrimmad "tvåförti", men pröva det är ju inte svårt att klämma dit en mellan dämpare eller byta slutdämparen mot en större/bättre sedan.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
W
187
W
BMW 316 -89
Ja man vill ju inte få ett burkit raggar ljud :).
Riskerar man inte att få resonans om man skippar mellandämparen och drar raka rör??

/Martin
På Z3'orna finns det ingen dämpare mellan kat och slutburken. Jag har ingen på mitt Bastück system iallafall. Så det fungerar utan mellandämpare, men slutdämparen måste ju vara lite större.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
W
187
W
BMW 316 -89
Ok, tack för svaren. Men pga av motortrycket så vill jag nog ha en mellandämpare, man har ju bara 100 hk att leka med och därför inte världens bästa tryck i systemet ;)

Funderar på att köpa en minde slutdämpare tillsammans med en liten mellandämpare och så 2 tum draget hela vägen.

Vad tror ni om det ljudmässigt?

/Martin
W
187
W
BMW 316 -89
Hörde mig för och dom sa att små dämpare oftast resulterar i ett vassare ljud... Få testa mig fram och se, ett vasst avgasljud med ett dovt insugsljud hehe undrar hur detta kommer att sluta ;)

/Martin
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
En vanlig bensinmotor av nyere type mister vel inte effekt om man erstatter mellandemparen med rør?
W
187
W
BMW 316 -89
Bytte idag och vilket ljud det blev :)

Jag var dock tvungen att byta mellandämparen mot en större model pga den lilla slutdämparen...

Märkte en klar förbättning i mellanregistret och lite på responsen, ett klar och trevligt muller vid pådrag och motorbroms men lungt (Dovt) och behaglig när det inte belastas...

Till alla som har satt dit chip och sportfilter byt till ett grövre system först då märks den lilla effekten som chip och filter ger....

/Martin

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
"Placebo-effekt" du talar om eller? :)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hehehehe :-)

Är det verkligen en 316 vi talar om ?

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
W
187
W
BMW 316 -89
Visst är det lite placebo-effekt ;) den bara smyger på en :D

Nä ärligt talat så hade jag en liten fördröjning mellan 3500 och 4000 varv innan den vaknade till, dett är borta nu...

Och ja det är bara en 316i :) Jag har dock en sanart nyrenoverad 318is motor liggande med en hel del trim som ska i till våren, systemet som jag byggde nu är mest för att testa mig fram...

/Martin
W
187
W
BMW 316 -89
Stava som en kråka gör man ju också ;)
W: Vad är det du menar med en hel del trim på M42:an?
Vore intressant att veta.

/Anton
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Never underestemate the power of M40... kam chip filter avgas katt ... E30 320i får lukta på avgaserna... dock så har ju jag 316 utväxlingen kvar på min och jag antar att det är annan utväxling på 316 o 318 det gör väll den lite piggare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.