|
|
|
|---|---|
|
På våra kära BMW bilar bör man ju ha stabiliseringsstag som enkelt går att klicka isär när man tex skall öppna huven. Jag har hittat följande på Clas Ohlson (Länk Artikelnr: 20-4676 Gaffellänk och Artikelnr: 20-5063 vinkellänk. Dessa kan man förbinda med en M5 gängstång som man kapar i lämplig längd och sen kan man tex sätta en bit krypslang på stången för kosmetikans skull. Nu är det så att Clas Ohlson inte har "den andra delen" av gaffellänken 20-4676 i sitt sortiment. Det jag menar är en M5 skruv med tvärgående hål i "skallen" för låssprinten på gaffellänken. Finns det någon på denna lista som har koll på var man kan köpa ett sånt makinelement? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
Spännande projekt, Magnus! Några frågor: Måste "den andra delen" vara gängad i ena änden, kan du inte använda t ex något byggbeslag som passar i gaffeln? Sprinten man ser på bilen verkar vara i ungefär samma dimension som gängan (dvs 5 mm i ditt fall), så bara en gängad stång med 5 mm hål blir nog svårt... Kan du använda en stoppring (sidan 152 i katalgen) för att fästa en gängad stång där stoppskruven sitter? Det står inga dimensionen tyvärr... SKF har en del maskinelement, kolla in: Länk välj "Product tables", "Steel-on-bronze rod ends with female thread". Någon av de övre kanske passar? Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kanonsida! Men tyvärr så verkade det inte finnas i 5mm bredd. Själva ledfunktionen "kulan" är egentligen onödig i detta fall. ___ ,,,,,,,,,,,| \ --------- O | ''''''''''''''|___/ ASCI bilden ovan (om den nu funkar) beskriver lite vad jag vill ha. Till vänster M5 utvändig gänga. 5mm hål för sprinten och 5mm tjocklek. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
ASCII-grafiken fungerer utmärkt! ;-) Kan du inte använda en stormhasp eller kasthake som är gjord i en 5 mm tjock pinne Länk , som du kortar och gängar med M5? Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det blir ju så väldans stort och klumpigt... Monterade extraljusen igår så nu är bara stagningen kvar. Kommer nog att svetsa en M5/M4 skruv på en 5 mm tjock plåt med hål i och sen lacka den svart och fin. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Löste det hela genom att svetsa en M6 mutter på högkant på en M5 10mm som jag sedan filade till och målade svart. Enkel billig lösning (de är alltid bäst). Har inte fotat stagen ännu (men har foton på extraljusmonteringen) men jag är mycket nöjd med resultatet. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.