|
|
|
|---|---|
|
Ingen superviktig sak kanske, men jag undrar om nån känner till ett lite tystare utbytesalternativ? Reläet i min gamla E28:a väsnas ungefär som i en gammal buss... Inte riktigt den där sobra BMW-känslan man är ute efter liksom... ;-) Mvh /Pewe | |
|
Jag tystade ned mitt relä i Alpinan genom att tejpa på en del ljuddämpningsmatta(ca 2mm tjock, finns på de flesta biltillbehörsfirmor) och lite tjock skummgummi, experimentera lite så kommer du nog fram till ett behagligt ljud som passar i en BMW! ;-) Mvh Micke t/ 328-96 B6 3,5-89 |
|
|
Var sitter det relät? Jag har oxå tröttnat på det lite för högt klicknde ljudet. Körde Jaguar XJR -98 (V8 kompr. fan vad det gick :) och där verkar det som de har en högtalare som spelar ut ljudet, mycket läckert. Mvh Ingo E39 med 19" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Blinkrelähistoria. När MB började använda Multirelä för de flesta funktioner monterad under huven, blev ägarna irriterade över att det inte hörde blinkersen. Resultatet av det blev ett extra relä bara för ljudet skull, som är monterat på baksidan av instrumentet. Upptäckte det när jag läste MB.s kopplingsschema för multireläet. kom då ihåg att jag läst det i vi bilägare för en massa år sedan. Hasso |
|
micke t: Tack för tipset! Enkelt och genialt. Jag ska först testa med ett billigt utbytesrelä jag köpte på Biltema... Ingo: Jag har inte kollat än, men jag tror det sitter alldeles intill spaken, på höger sida under rattstångshöljet... /Pewe |
|
|
Tack jag ska kolla, då tar det inte många sekunder att fixa : ) Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
Själva blinkfunktionen är elektronisk (i LCM) på E39 och ljudlös i sig. Klicket kommer från någon mekanisk ljudgivare, vet inte var den sitter. Roligt det här med "designat" ljud, 9-5:or t.ex kör med nåt "blip-blip-blip". Läge för experiment alltså. Ingo, tala om var klickaren satt för nånstans. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är alltså likadant som på MB ett"relä" för bara ljudets skull. misstänkte att det var så på bmw också. Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.