AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.242

vad bör man ha för avgastemp

la
248
lappen
m536i 85
efter turbon i downpipen har lite svårt att lyckas mäta på grenröret
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Helst under 800 grader, möjligen upp till 900 tillfälligt. Beror lite på vad din turbo klarar.
popper
Ja, inte 900 grader, då är det VÄLDIGT varmt före turbon o då smälter eller flyter kolvtopparna. Skulle nog se till att inte passera 800 grader i downpipen vilket jag tror gör att det betyder 950-1000grader i grenröretföre turbon. Momentant kan man göra det men är inte att rekomendera. Jag rekomenderar att du ser till att det hamnar någonstans mellan 700-800grader med ditt sätt att mäta, dvs. i downpipen.
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Vilka faktorer spelar in på hög/låg avgastemp??

BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Uhhhh!!

Jag skulle aldrig våga lite på avgastempen efter turbon.
Det kan väl inte vara omöjligt att få till det så du kan mäta i grenröret. Vad är problemet?

Jag har sett att några mäter vid kolektorn precis innan turbon och andra mäter så nära toppen som möjligt på grenröret. Nu är det ju ganska hög gashastighet, men jag kommer iaf. mäta 30mm ut på grengöret efter toppen. Det är ju kolvarn man är rädd om.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
popper
Faktorer... Ja, t ex högt mottryck kan direkt översättas till hög avgastemp. Samma sak gäller vid mager blandning. Det finns tre ställen som i följande ordning skall beaktas: före turbon i turbon o efter turbon, dessa kan skila sig åt en del men man får ett begrepp om hur det ligger till. Kamaxlar kan se till att det blir högre avgastemp men om man har rätt sorts "vassa" kammar som harmonerar med toppen får man lägre avgastemp.
popper
Glömde skriva att det är därför man ska ha stora spridare så att man kan använda överskottsbensin som kylning vid vissa kritiska register.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
svetsar ni då bara i en gängad anlutning i ett av rören en bit utanför toppen?, vilken gänga är det oftast på dessa anslutningar?

ska själv börja med grenrörspyssel så snart jag fått klart för mig vilken snurra jag ska ha..

anslutningen kanske kan vara bra att ha då bilen ska mappas ..?
popper
powerpak: jo, det är kanska bra då avgastemp o lambda är A till O i mappning. Ett rätt utformat grenrör sänker avgastempen ca 100grader...
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
okej,tänkte dra det som ett extraktorrör ungefär,mjuka böjar och en bitt rakt direkt efter toppen.har längden på primärrören någon betydelse i detta fallet?

anslutningarna? gänganslutningen? dimension?
popper
Nja, grunden är att första biten ifrån toppen ska följa vinkeln som avgaskanalen har. Sen om de går o får plats så ska man ha mjuka böjar som är lika långa. Inte så noga med längden mer att det blir samma längd till kollektorn. Optimalaste diametern är samma som ventiltalriken men det blir oftast att man använder sig utav avgaspackningens utformning.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hur du ska göra för att sätta fast din avgastempson, beror lite på hur den ser ur och vilken diameter den har.
Jag köpte en Greddy avgastempsmätare. Jag tror att sonden är 6,5 mm i diameter.

Till den fixade jag ett knippe 6mm. hydralrörs förskruvningar från jobbet. Dom var något för små i diameter. Men det är bara att sätta upp i pelarborrmaskinen och köra en lämplig borr igenom.

Då har man på ett billigt sätt förskruvningar som du kan svetsa eller gänga fast på ditt grenrör. Du kan även användadom till att mäta avgasmottryck. Bara att skruva fast en bilt 6 mm hydralrör och sedan trä slang över röret för att till sist koppla till en manometer.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Tjena

Sakerna som behövs för att mäta köper man hos Get-Biz nånting på Internet eller Clas Ohlson och sonden hos pentronics.

Man skall mäta innan turbin. Temparna stiger duktigt i samlingsplenum innan turbin, uppåt 100 grader från strax efter flänsplanet mot toppen. Beror på tändlägen mm hur mycket det stiger. Sänkt tändning, tempen stiger mer osv.

Det finns mycket att lära om detta ämne men jag skulle vara rädd om min turbin jag.

Mats
la
248
lappen
m536i 85
ja men du Mats verkar ju veta rätt mycket om du skulle mäta efter turbon vad vill Du ha för temp då?
Det är så svårt att veta.

När vi körde med sen tändning på kompisens bil så steg temparna massor från precis efter toppen ner till samlingsvloymen. Men efter att vi lagt ett vettigare tändläge så stack de inte upp på samma sätt. Aneldningen till att det gjorde på detta sättet är att det brunnit klart mer inne i cylindern i fallet med tidig tändning och då brinner det ej vidare på samma sätt i grenröret. Men man skulle kunna tänka sig en del skillnad i temperaturfallet över turbinen i dessa två fall också. ÅS det är svårt att säga. Men säg 800-850 grader kanske?

Mats
Tjena

Här finns det lite prylar för att mäta avgastemp mm.
Lotus Samuel
Glömde du länken?
Hoppsan, var lite trött....
www.g-e-t.biz

Hejs..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.