AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
901

Svårstartad 316i compact

Ka
2
Karolina
316 compakt -94
Imorse var min älskade bil väldigt svårstartad, vad beror det på?
Det har varit minusgrade många mornar men först idag fick jag problem. Första gången jag vred på nyckel försökte motorn dra runt men orkade int. Nästa 10 gånger var det som ett relä hackade bakom instrumentbrädan. Till slut hände ingenting när jag vred på nyckeln, det var bara tyst, under alla gånger fungerade ljuset och radion.
Till slut rullade jag igång bilen och då startade den, klockan hade dock nollställt sig.
När jag kört till jobbet stängde jag av bilen och startade den igen och det fungerade bra, batterilampan kanske lös (lyste) lite längre än vanligt.

Var ska jag söka efter felet, batteriet eller någon annan stans?

//Karolina
En annars väldigt lycklig BMW-ägare!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startbatteriet har gett upp!

Kan vara så att det räcker med en uppladdning, men kan även vara en eller flera celler som har gått sönder.

Jag hade exakt samma fenomen på min compact för några år sedan och då var det en cell i battriet som gått sönder.
Vid syramätning av cellerna verkade allt OK, även när man mätte batteriet obelastat, MEN när man mätte batteriet i en belastningsprovare såg man att det var trasigt.
Dessutom bubblade det inte i en av cellerna när jag försökte ladda upp batteriet.

Efter byte till ett nytt batteri fungerade allt igen!

Hur gammalt batteri har du?
Normalt brukar de hålla 4-5 år.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.