|
|
|
|---|---|
yttryck |
hej! Har haft problem med en ryckig gång på bilen med ideliga motorstopp den senaste tiden och fått svaret att antingen så spökar bränslepumpsrelät eller så är lambdan kass. men det här som händer nu på bilen gör mig förbryllad. Vid enstaka tillfällen precis innan jag ska starta motorn och då nyckeln är i läge 2 på tändningen så börjar varvräknaren att åka jojo allt från 2.000-5.000 varv, den kan ibland stå fastklistrad på 2.000 varv/min. Alltså motorn är INTE igång. När jag sen vrider om nyckeln så att få igång motorn så blir den svårstartad. så länge jag har det konstiga varvräknarspelet när jag ger kontakt i läge 2 så vill motorn inte gå igång. så fort det fenomenet förvinner så går motorn igång klockrent. Konstigt va' Nu till min fråga, har någon haft en liknande händelse, kan det vara stryrboxen, startrelä(om det nu finns ett sådant) för det måste vara något elektriskt då varvräknaren blir nojjig i kontaktläge och motorn då inte vill starta... Tacksam ifall någon har ett tips om vad det rör sig om. Bilen är en 320 89:a /Igge |
|
Hej! Något liknade hände mig när jag hade startsvårigheter med min. Försvann när jag bytte insugsgummit, batteriet samt tomgångsmotorn. Kontrollera även kontakten till luftmängdmätaren och smörj gärna med lite 5-56 eller liknande. Du kan säkert hitta endel om ämnet om du söker bland inläggen. Lycka till! Mvh Håkan |
|
yttryck |
Hej Håkan ! tack för tipsen var ligger kontakten till Luftmängdmätarwen.. Dock ställer jag mig frågan om det har med saken att göra. Frispelet som varvräknaren får vid kontakt kan väl omöjligtvis ha att göra med tomgångsmotor eller luftmängdmätare, eller har jag fel.. /Igge |
| Kolla batterierna bakom instrumenten, när dom börjar bli dåliga lever varvräknare m.m ett eget liv. Men om det kan bli svårstartat pga dom vet jag inte. | |
yttryck |
just det att så fort varvräknaren flippar så blir bilen svårstartad, det bör därför vara ett elektriskt fel. tändningen isåfall. eller dylikt Det övergår och uppstår ibland.. verkar vara glapp i tändningen. Undrar om styrenheten (databoxen) spökar Att varvräknaren påverkas är intressant..... dock tror jag inte på SI batterierna heller. En motor kan väl inte bli svårstartad bara för att ett litet batteri som styr kombiinstrument börjar strula. hmm,,, väldigt skumt |
|
Hej igen! Viktigt är att få korrekt spänning till styrenheten! Spännings mäter man på ett batteri kan det verka hur frisk som helst. När du sedan belastar det med tex startmotorn, så visar det sin "rätta sida". Under tiden jag hade startproblem så gav batteriet upp, försökte ladda det men det hjälpte bara ett par dar. Livslängden på ett batteri är ca 4-5 år beroende på körsträckor m.m. Jag berättar bara vad jag vet efter egen erfarenhet och då hade jag ung. samma symptom med bla varvräknaren. Bytte även bränslepumpen i samma veva eftersom den kärvade. Den gick inte igång förrän man knackade på den. Kontakten till luftmängdmätaren hittar du vid luftfiltret bredvid expansionskärlet. Viktigt är också att styrenheten får in korrekta värden! Ärg/korision = högre motstånd = felvärde eller inget värde alls. Har inte haft problem med min bil sedan jag fixat ovan nämnda. Och detta var för ca 8 månader sedan. Ni får ursäkta ev. stavfel. Hoppas att detta är till din hjälp! Mvh Håkan |
|
yttryck |
OK det var några felsökningar. Batteriet är OK , har haft det i ett par månader. det kan man utesluta Bränslepumpen: kan det vara men då är bränslepumpsrelät en troligare orsak. håller med om att ärg/korrosion kan ställa till det, speciellt på min gamla kärra. men menar du då att jag ska rengöra kontakten till styrenheten. Var ligger den, har sett på några E30 attt den finns ibakom handskfacket. jag får väl börja åtgärda dessa fel så får jag se om det hjälper. jag tror ändå på något elektroniskt glapp, tändning vi får se....jag hoppas hitta felet.. tack.... |
yttryck |
Felet hittat. det var bränslepumpsrelät som hade gett upp. nu funkar bilen igen,, /igge |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.