AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.191

Värde på M3 -95 Sedan Med Rasad Motor

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Hej!
Precis som rubriken säger vad är värdet på en M3 -95 Med rasad motor värd?
Bilen är i övrigt bra skick o ganska välutrustad med skin, ac, f-dator, lucka mm?
Tacksam för snabba svar, ska titta på den ikväll.

1BJÖRN
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Obs det är en sedan det gäller.

1BJÖRN
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Vad är utgångspriset på den nu?
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Utgångspriset är just nu 60000:-
Jag ska bjuda honom 50000:- Hade jag tänkt.......Kan det vara en bra affär?
En utbytes motor kostar mellan 25-30000:- + Montering ca 5-7000:-
Kan det bli en bra affär?

1BJÖRN
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Självklart är det en bra affär, du får ju en M3:a för under 100k.
Dock så försök få med så mycket historik som möjligt från den som säljer motorn.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jag köper enbart den för att fixa till den o sälja den vidare då jag redan har bilar så jag klarar mig =)
Tanken är o fixa till den o sälja den för ca 109k, vill tro att den är attraktiv till det priset...
Ingen som har en motor till salu?

1BJÖRN
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är nog inga problem att få iväg en m3:a till 109kkr.
Kanske int bilen jag skulle köpa just för att historiken blir krånglig med utbytesmotor och allt, men för det priset finns säkerligen hugade spekulanter, iaf till våren.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Jag skulle tippa på ca 50k för den. Eftersom den inte går att köra så drar det ner priset lite...

Jag tror att om du fixar iordning den så kan du sälja den för ca 100k, för det är däromkring M3:orna går nu. Har sett 2 som gått för under 100k på kort tid. Inga vrak var det heller...

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Kan ju iofs vara massor av fel på bilen som upptäcks först när du fått igång den. Max 50k om du vill vara garanterad (som att det går:) vinst...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror inte det är nåt smidigt sätt att tjäna pengar på.

Det är inga lättsålda bilar precis. Får du ut runt 100 så tjänar du 10-15kkr vilket man nog kan göra på en bil utan att behöva skruva så mycket..
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
God morgon.

Var o tittade på den igår och hittatade följande fel:
Påfyllning ac, förardörr fel färg, trista däck, skivor samt belägg fram är slut och bilen behöver en ordentlig runda med polermaskinen. Allt detta utöver att motorn är kass, bankade satan i motorn. Tror att det är ett vevlager som checkat ut.

Så ska man köpa o tjäna en hacka så snackar man nog mellan 45-50k för den. Det bästa hade ju varit o behålla den men det är lite överkurs o ha 2st M3:or.

Ska låta honom svettas i ett par veckor så ska jag lägga ett bud på 45k. Som sagt det finns ju fel som man inte märker förän man har fått i en ny motor o börjar köra med den typ växellåda, bakaxel mm

1BJÖRN
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, det lär ju inte vara ngn rusning på en bil med trasig motor, så avvakta lite du.
E
1.156
E
320 ci cab -04
1 Björn

Om motorn på M3 rasar för att lagren är kassa så borde bilen gått en hel del eller varit mycket dåligt skött. Sen kan man fråga sig varför säljaren inte själv fixar ny motor och säljer för 100k? Risken finns att han vet att det finns fler och dyra reparationer innan bilen blir körduglig igen. Sen skall du väll sälja bilen med något så när samvete? Generellt så bruka det aldrig vara ekonomiskt försvarbart att fixa/renovera gamla bilar. Det behövs inte mycket för att det skall bli en direkt dålig affär. Så varför ta risken? Hade du sagt att du vill renovera en M3:a för att använda själv och var villig och kunnig att skruva själv så blir det en annan historia.

E
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jag har ganska bra koll på bilen. Han har ägt den i nästan 3 år och innan han köpte den så var jag o tittade på den hos en bilhandlare då den var i nyskick med en full servicebok.
2 veckor innan den rasade så servades den på Bmw för ca 14k
samt besiktigades ua. Att han inte själv fixar till den är att han är i behov av pengar. Anledningen till att bilen rasade var hans bror som lånade den o inte lät motorn bli varm innan han började varava, och det i sig kan ju vara döden för vilken M3a som helst.
Visst hade varit bäst o laga den och behålla den själv men eftersom jag redan har en M3a som jag inte vill göra av med och en 325 så......
Om jag köper den för att sälja den så kommer bilen och vara i nyskick. Jag vill absolut inte blåsa ngn blivande M3 ägare.
Vi får se......Han får svettas lite till så ska jag lägga ett bra bud :)

1BJÖRN
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Ha, hittade denna tråd då jag även idag hittat en M3 5-vxl med rasad motor.

Man kan säga denna verkligen behöver en uppfräschning. Listerna av gummi var kassa, lacken sisådär, osv. Men härligt gul i alla fall.

Den har nog stått ute rätt många år dessutom. :-(

Är det lönt bjuda 25K för en sådan kärra som varit avställd sedan 2009 ?
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Lönt? För din del eller för säljarens?
Har svårt att se någon släppa en M3:a, oavsett skick, för 25.000kr.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
En som går att köra ligger inte ofta på mer än 60-70K i Tyskland.

En motor, 40K, lack 20K, bromsar 10K, Rost 20K, lite andra pinaler som krånglar efter 8 år utomhus , tja 10K till. Denna saknade originalfäljarna dessutom.

Är man bilmekaniker så brukar lösningen ligga i byteshandel med andra hantverkare, lackerare, mekar, men jag ser nog en finansiell härdsmälta...

25K kan nog vara rimligt när man tänkt till innan. Men kul få lite andra värderingar i tråden.

Bilen gått ca 25K mil dessutom av en 18 årig förare.
Du hittar få "rimliga" M3 E36 för 7000€ i Tyskland, den billigaste M3 E36 på mobile.de annonseras för ca 6800€, och den är högerstyrd, finns även 45000 milad -97 för 7000€...Den billigaste begärs det 4000€ för, med rasad motor. M3 E36 i rimligt skick är dyrare i Tyskland än i Sverige. Är man lite vaken så kan man hitta en "annan fungerande motor för ca 20000-25000", men då måste man vet var man skall leta, o det gör jag :D. Jag har svårt att värdera bilen då jag inte skulle vara intresserad av den alls, men jag tror att man kan få "betydligt" mer än 25000 för den, dvs uppåt 35000, men den kommer inte springa iväg oavsett pris den saken är säker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.