|
|
|
|---|---|
| Min kopplings cylinder i bilen läker , det är en E30 e25:a årsmodell 87. När jag köpte den märkte jag att golvet va alldeles blött av hydraulvätska. Men det läkte inte något för tillfället. Provad att fylla på hydraulvätska i bromsbehållare (den för båda koppling och broms) men oljan bara sörplade rakt ner, som jag fattade det rann det ner i den "väv omspunna" slangen som går torpedväggen in i kupén. Det läker inget under bilen och först läkte det inte ur kopplingscylindern heller. Men nu när den stått några dar så läker det ur kopplingcylindern som sitter direkt vid pedalen. Gummibälgen längst upp är trasig och det kommer därifrån men det ska väll kanppast va olja innanför den lilla damsken ändå... Är det bara att byta cylindern eller ?? Nån som haft samma fel??? Är det hydraulkoppling på alla E30 med M20 motorn?? Tacksam för svar !! MVH Gustaf | |
|
Du kan köpa en renoveringssats till cylindern, den kostar någon hundralapp eller två. Glöm inte att lufta systemet efteråt, använd sök-funktionen för att få reda på hur. Ja, det ska inte vara olja innanför damasken/dammskyddet. Ja, alla E30 (och alla modernare BMW) har hydraulisk koppling. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
OK, är det värt att renovera den, är det svårt? Det sjuka är att fyller man på hydraulolja så rinner det bara rakt ner efter ett tag. Inget spill under bilen utan det måste vara kopplingscylinder som fylls upp?! MVH Gustaf |
|
|
Hej! Det är bromsvätska som du får in i bilen. Som tidigare skrivits så är kopplingen hydralisk och delar behållare med bromssystemet. Fick själv byta huvudcylindern (den vid pedalen) till kopplingen för ett par år sedan. Ny kostar ca 1000:- på BMW. Försök att få upp bromsvätskan inne i bilen annars kommer du få problem framöver. Bromsvätskan fräter på bla lack. Lycka till! |
|
|
Byt bara packningarna onödigt att kasta pengar i en ny cylinder, hade samma problem med min e30 316i -90 där "läckte" huvudcylindern tillbacks så kopplingen gick inte helt i botten... enkelt att ta loss, lite svårare att lägga tillbacks, försök se om du får röret loss från cylindern enklare att skruva tillbacks från insidan än under bilen! Du ser nog var du kan ta på löst röret när du hissar upp den. |
|
|
320itouring: Det är väl onödigt att lyfta bilen om man bara ska renovera huvudcylindern (=den vid pedalen)? Vad jag minns från när jag renoverade den på E30-87, var att man behöver bara komma åt från kupén. Slavcylindern (vid kopplingen) är däremot svår att nå från kupén... Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
det är alltså bara huvudcylindern vid pedalen som läcker och vätska har redan läckt förut och frätt lacken under mattan sam orsakat lite rost. Har rengjort så gott det går och haft tidningar under mattan ett tag nu. Det är alltså bara att köpa en renoveringsats till kopplingcylindern och renovera den, än en gång.. är detta svårt??? Fick aldrig nån klarhet i det, inga specialverktyg krävs?? Press eller dylikt?? Ska även passa på att byta matningsslangen till den, från tanken. Den ser allmänt kass ut. Hoppas bara det blir tätt med en renoveringssats. Får man med en ny gummibälg längst upp med renoveringssatsen???? |
|
|
renoverade min h.cylinder på en 518 /88 igår med samma problem enkelt för mej som har jobbat som bilmeck men du bara tar loss klädseln under ratten för att komma åt allt sen tar du ock klämmer åt den vävda slangen (lättast i motor rummet)så det inte rinner olja sen lossar du skruven mellan kolv-stången ock pedalen sen lossar du bultarna som håller cylindern mot chassiet. böj sen ner cylindern mot golvet för bättre åtkomst.den sitter nu bara i röret ner mot slavcylindern ok att böja lite. ta sen bort gummibälgen (ny medföljer)dra sen upp gummit. under finns en lås ring som du tar bort med en rak låsring tång som går ihop (obs måste ha)finns för ett par tior!sen drar du ut kolven liten sak ett par tre cm lång med två spår där det sitter två läppringar (gummiringar)observera hur dom sitter (ej lika)den övre är troligen kass! ta en liten mejsel ock kräng av dom (du får ta i) kräng sen på dom nya på samma ställe.som dom gammla satt.ELLER ett enklare sätt om du är osäker är att köpa kolv komplett med fjäder ock packningar färdigmonterat (ngt dyrare)fjädern sitter i cylindern under kolven ock kan vara trasig (min var av på tre ställen så jag kör utan går bra hittils) den kan fiskas upp med en ståltråd med böjd spets som en fiskekrok kolla att den är hel byt eventuelt ut den ta sen ock smörj gummi ringarna med b.olja stoppa i kolven i cylindern montera nya lås ringen kräng på gummit sätt tillbaka allt i omvänd ordning.fyll på olja fullt .lufta genom att trycka ner k.pedalen i botten HÅLL KVAR.öppna sedan luft nippeln på slavcylindern(sitter på lådan)tills oljan har sprutat ut stäng sen nippeln SEN släpper du upp pedalen uprepas fyra fem ggr tills det bara kommer olja utan luft ut klart..kolla om det är fag eller ate cylinder på bilen (står på cylindern)köp sen delarna på mekonomen.(kostar ca100 kr bara läppringarna+gummibälg+låsring) LYCKA TILL!!! |
|
|
Vad mer kan man säga än TACK! Verkar inte alls speciellt svårt, har hållt på en HEL DEL med bilar men jag är alltid lite orolig när det gäller hydraulik, det brukar tyvärr ofta sluta i att man får fara till någon större verkstad för att låna verktyg m.m. Låsringstång m.m. räknar jag inte dit =) Men som sagt, än en gång ! Tack för ett föredömligt svar ! MVH Gustaf |
|
|
Slänger in en fråga om min slavcylinder (den nere på växellådan): Bytte urtrampningslager på min 318 i helgen, när jag hade skruvat loss den från lådan och skulle upp i bilen och lossa på växelspaken lyckades jag få mattan att glida fram mot torpedväggen och där satt det en kopplingspedal i vägen........ Resultatet blev att staget som går in och trycker på kopplingsarmen gled för långt och hoppade ur slavcylindern och förstörde gummit som sitter runt fjädern i slavcylindern =( Någon som vet om detta gummi behöver vara helt, för under fjädern sitter det ju en kolv och bakom den ska oljan vara, så gummit är väl bara ett smutsskydd eller? Bayerische Motoren Werke |
|
|
precis, gummit är ett smutskydd men du bör ha något där för att skydda packningar m.m. under. Försöka att tejpa eller limma gummit med Liquisole eller nått liknande. MVH Gustaf |
|
|
rEnEsIs: Tackar så mycket! Då ska jag bara få fast fjädrarna fram som ägaren innan mig kapade en vecka innan han skulle besiktiga den (idiot) för han trodde att det skulle gå igenom....... Bayerische Motoren Werke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.