AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
729

E21 som vinterbil?

Tjena! Jag ska eventuellt köpa en e21 318i -82.
Det jag undrar är om dem är pålitliga under vinterförhållanden, ifall dem har nån bra värme, startproblem? Fanns det stolsvärme som tillval?

Tacksam för svar! Mvh Peedster
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Om den är välskött och allt funkar så ska det inte vara några problem, men eftersom den är relativt lätt i baken så skulle jag rekommendera bra mönster på däcken (ev. lite mer vikt i bagageluckan men det är en smaksak) !
Vet ej om stolvärmare fanns som tillval, men annars finns det värmedynor på de flesta biltillbehörsfirmor tex Biltema, Micri Mekonomen mm och kostar från ca 150kr och uppåt !
Ok tack för infon!
Hur är värmen i dessa bilar då?
Bilen har gått 15000 mil och är nylackad, termostat, luft-olje filter + tändstift bytta. Den går dåligt på låga varvförutom när den startas då choken går igång, efter det måste den hållas på höga varv. Vad kan det vara? I övrigt verkar den vara i fint skick!

Mvh Peedster
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Hyfsad värme. Jag satte i ett värmepaket från en E21 med AC (större). Då blev det rena bastun!
Men vägegenskaperna är klart tveksamma i E21:orna. Diffus styrning och skum bakvagn. Så länge man passar den är det inga större problem, men den kan ge VÄLDIGT giftiga returer. Mindre giftig att köra på sladd i halka än på asfalt dock.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Låter ju ganska kul ju :-)
Men jag åker frestavägen till arlanda varje dag så man kanske måste behålla Sunnyn som JÄMT startar klockan 5 på morgonen + framhjulsdriften.
Får se hur jag gör, får den väldigt billigt så man kanske har den som lekbil isånnafall!

Mvh Peedster
Mina erfarenheter av E21:or som vinterbilar är enbart goda. Problemet med giftiga returer är bara att glömma om man har fräscha stötdämpare bak. Det är förstås ingen bil att sitta och sova bakom ratten i, men man har kul när man kör. En diffbroms kan vara ett bra tillbehör för framkomligheten, förstås.
323E21terror
Se till att ha bra mönster på däcken och ägg under gaspedalen så fungerar den lika bra som vilken annan bil som helst. Bra också med en svag motor vintertid, och speciellt när det gäller dessa bilar, själv kör jag med numera nästan blanka 205or året om med min E21a och det är ett äventyr varje vinter kan jag lova.
Dock kör jag inte så mycket med den då, men den måste ju ha sin regelbundna motion iallafall. Jag måste säga att värmen i dessa bilar av egen erfarenhet är totalt suverän, jag kan få så varmt i min bil att det är knappt att jag klarar av att sitta kvar i den.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.