AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.190

Webastovärmare funktion

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
min bil är utrustad med webastovärmare, värmer den även motorn eller enbart kupe'n

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bägge två!
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Säkert?

Värmer den oljan, kylvattnet, blocket eller vad?

// CLiFF
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag är också tveksam om den verkligen värmer motorn när den är avstängd. Har i något tidigare inlägg läst att det går att plocka bort någon strypning på värmaren så att den även börjar att cirkulera kylvattnet när motorn är avstängd. Min tempmätare ger dock inte mycket i utslag efter en halvtimmes webasto drift.

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kan ju vara annorlunda på E32. Min tveksamhet gäller ivf. E38.
Det var någon firma i Stockholm (Bromma?) som Asken rekomenderade för detta ingrepp kom jag just på.

Mvh. Patric

Länk
BMWCS #4598
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nog rör då min tempmätare på sig.. inte till mitten, men den rör sig.. det borde väl innebära att den även värmer motorn...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Värmaren värmer enbart vattnet i värmepaketet. En magnetventil sluter cirkulationen mellan värmepaketet och värmaren så att det kalla vattnet inte går ut i stora systemet då den monterade värmaren bara är dimensionerad för just kupen. Därmeot blir kylvattnet i motorn snabbare varmt då en del av kylvätskan ju blir uppvärmd.
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fel av mig...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Asken: Är du helt säker på detta? För man ser att tempmätaren har stigit lite bara genom att vrida på tändningen, och då ska den väl inte ha släppt ut vattnet från värmepaketet till resten av motorn? Eller sitter tempmätaren i närheten av värmepaketet?
Vet du vilken effekt värmaren har? Och nu pratar vi då E38...
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kolla lite på de här trådarna så blir du kanske lite klokare.
Jag är också ute efter att hitta den sk. "backventilen" som beskrivs i en av trådarna. Med den borta så skall värmaren tydligen också värma motorn. Frågan är ju hur pass mycket tempen hinner gå upp på de 30min. som den är i drift från tillslag. Webastos bensin värmare är ivf. på 5kW så det kanske räcker med 30 min för att få en hygglig temp på motorn.
Sen finns det ju en lösning som Bil & Motorteknik i Huddinge har tagit fram speciellt för V8:an (skall även fungera på V12:an). Kostar i dagsläget ca 6500:- installerat och klart med kupé uttag.
Länk
Länk

Mvh. Patric

Länk
BMWCS #4598
Ik
223
Ika
525i -88
Känner mig en aning efterbliven men jag vet att jag har en webasto i min bil och vet att det är en värmare men hur aktiverar man den?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Köp en instruktionsbok på BMW för ca 130:- så har du svaret.
I E32 så aktiveras den genom färddatorns timer funktion om den är av orginal typ.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Hej,

För att starta värmare original webasto E32 tryck [ZEIT] en gång sedan [S/R]. Då startar värmaren direkt. För att ställa in en tid, tryck [ZEIT] två gånger, ställ sedan in med nummerknapparna vilken starttid som önskas, tryck sedan [S/R]. Du kan även trycka tre gånger på [ZEIT] och kan då ställa in en extra tid. Du måste ha tändningen tillslagen i läge ett för att kunna göra detta.

För att stoppa pågående program kan du trycka [S/R] under drift (då tändningen är i läge ett eller "mer").

/Mattias - som myser i webasto-värmen så ofta jag kan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.