|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt lite på sidan och av alla inlägg att dömma så verkar det i princip omöjligt att sätta i en större motor än 20/10% effekt/vrid ökning. Men om man besiktar med originalmotorn och sen byter till en annan, vilka problem kan man då stöta på? Vad händer vi t.ex en flygande besiktning eller en poliskontroll? Vad säger försäkringsbolaget vid en eventuell olycka? ...kan man stå där utan ersättning om man råkar totalkvadda bilen? Vore tacksam för konkreta svar och inte en massa gissningar. Mvh Daniel | |
|
Vad säger försäkringsbolaget vid en eventuell olycka? "Regress og hejdå til din økonomiske fremtid." At du kjører olagligt er en ting (skader du noen andre, får du selv stå til ansvar for utgiftene det måtte medføre osv.), en annen ting er at du skylder staten penger for diverse avgifter med mindre enn bilen er et visst antall år (eldre enn 95?). I Sverige så betyr det sistnevnte 1 krone, men her i Norge kan det fort bety 100.000,- Dette var et raskt og impulsivt svar, men det kommer sikkert fler. |
|
|
Vid en flygande inspektion eller kontrollbesiktning ska du bli förelagd om registreringsbesiktning! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men jag får inte körförbud...eller? Registreringsbesiktning, men då är det väll bara att montera tillbaka originalmotorn och besikta utan problem...eller? Får man några påföljder i form av böter eller liknande eller är det bara kostnaden för regbesiktning? Hur lång tid har man på sig om man måste regbesikta? Mvh Daniel |
|
|
Registreringsbesiktningen ska ske inom en månad, bilen får inte användas innan detta är gjort (du får normalt sett köra från platsen). Det är upp till polisen, men vanligtvis blir det böter också! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nån som vet om det är ett fast bötesbelopp eller om det varierar från fall till fall? Men det är inget som hindrar att jag bara byter till originalmotorn och besiktar sen, då borde det väll inte vara några problem med besiktning...eller? ...sen kan man ju byta tillbaka igen och hoppas på att man inte blir stoppad... Eller finns det nått annat man kan göra åt problemet...hur gör alla som bygger replicas? ...nån måste ju besikta dom bilarna och godkänna dom, borde det inte gå att göra på samma sätt med en vanlig ombyggd bil? Mvh Daniel |
|
|
När jag pratade med mitt föräkringsbolag ang motorn som jag hade monterad i min bmw e28 så skulle det inte vara några problem med försäkringen. MEN jag var inte inblandad i någon olycka, och motorn såg likvärdig ut med orginal motorn. Men om du ska byta maskin...har du inte funderat att prata med SFRO, och registrera som ombyggtfordon och annvända 15kw/100kg grännsen i stället. |
|
|
DannyDallas: Det virker som du inte ser formålet med besiktningen. Dem skal jo sørge for at bilen er trygg og godkjent osv. for å gjøre trafikksikkerheten mest mulig optimal på vegene. Visst kan dem inte kontrollere hva du gjør med bilen etter besiktningen. Det finnes dem som plukker bort turbo/kompressor før besiktningen, men det er jo en den arbeid! Inte glem å forsterke understell, bromsar etc. når du setter i en større motor da! Det finnes vel muligheter til å få en ombygget bil godkjent også? |
|
|
DannyDallas: Det brukar röra sig om ett fast bötesbelopp, rubriceringen brukar bli "körning med felaktigt registrerat fordon". Väljer du att bygga tillbaka den till originlautförandet innebär registreringsbesiktningen inget problem. En replika registreras vanligtvis som amatörbyggt fordon. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om det händer en olycka med "fel motor" och om försäkringsbolaget upptäcker det, kommer de att hävda att fordonet är underförsäkrat. Dvs. att du egentligen skulle betalat en högre försäkringspremie. Då finns det två tänkbara scenario enligt vad jag har förstått: 1. De bedömer att den ökade effekten inte inverkat på olyckan: Du får förhöjd självrisk (de lägger på det som den högre premien skulle kostat extra). 2. De bedömer att den ökade effekten har inverkat på olyckan: De kommer med stor sannolikhet inte att betala ut någon ersättning för bilens reparation eller ersätta en helkraschad bil. I bästa fall får du reducerad ersättning. Men för att vara riktigt säker bör du nog prata med en av ditt försäkringsbolags SKADEREGLERARE elle jurister, inte med försäkringsförsäljare (för de har provision på sålda försäkringar, därmed svänger sig tyvärr vissa säljare med felaktiga argument bara för att du skall teckna din försäkring!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Morten M: Bilen blir ju inte "farligare" bara för att det sitter en större motor under huven. Självklart ska jag uppgradera bromsar och chassi, det är ju en säkerhet för både mig och bilen. Jag vet mycket väl vad besiktningen har för uppgift och det är väll egentligen inte deras fel att våran "nöjeshatande" regering sätter sånna utomordentligt korkade regler för saker och ting. Men fram tills regeringen får mer vett så ser jag ingen annan utväg än att "lura systemet" Och om det innebär lite extra arbete och några böteslappar, ja då får det bli så, det är lite i jämnförelse med alla roliga stunder jag och min bil kommer att få... Mvh Daniel |
|
|
glömde en sak... Jesperado: Går det att registrerar en vanlig serietillverkad bil som amatörbyggt fordon? Mvh Daniel |
|
Paap Reeder |
Hej! Detta vet jag: Svar nej om det gälller bara motorbyte. För amatörbygt fordon erfordras att SFRO godkänner bygget i ett antal steg där det första heter ramsträckning. Du börjar således att svetsa från vanliga 4-kantrör ....he he. So...forget it. MVH /// Paap R |
|
4-kantrör...hmmm...riktigt så roligta ska vi nog inte ha det... Finns det nått annat roligt man kan besikta en serietillverkad bil som, som inte kräver papper från tillverkaren? Mvh Daniel |
|
|
Nej. Alternativen är ombyggt eller amatörbyggt fordon. Inget av dem är applicerbart efter endast ett motorbyte.. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Litt usikker, men det blir kanskje noe av det samme som å kjøre uten registrering, da bilen ikke stemmer med hva som står i registreringspapirene? Da er du i deep shit hvis du krasjer hvertfall. Som Morten var inne på må du ikke bare betale skadene på din egen bil, men også skadene på bilen + personene i den andre bilen selv. = Du er ruinerad for all fremtid. Space |
|
|
Jesperado: Om jag byter motor, bromsar, drivlina,styvar upp chassit och håller mig inom gränsen 15kw/100kg så borde jag väll kunna besikta in som ombyggt fordon...eller? Mvh Daniel |
|
| Daniel ta en titt här Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.