AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.875

M3 E46, SMG II LC, bara tre starter !?

Sida 1 av 2
Toretto
Min "accelerator" är ur funktion, när jag använder den är det som om jag hade haft en manuell låda och hållt kopplingen nedtryckt till hälften med full gas då. Resultatet blir att bilen varvar max och går långsamt framåt, därefter luktade det f*n i bilen i två dagar (brända lameller?). Kontaktade verkstaden som sa att max tre starter får man göra sedan måste man byta koppling. Skall tydligen stå i instruktionsboken tom. Är det bara jag som totalt missat detta !? Känns spontant som att tre ggr är lite väl lite, dessutom demade bmw-säljaren funktionen innan jag köpte bilen och förbrukade därmed 33% av den funktionen ;)

Till saken hör även att jag fick tillbaka bilen från verkstad nyligen efter att de i princip har bytt ut hela fronten och en "hydralenhet" i smg-lådan.

Ngn som bytt koppling nyligen, kostar ?
Toretto:

Verkar som jag är den enda som inte har testat LC funktion, vart skulle det stå att bilan måste byta kopplingen efter 3 LC starter?
så som jag har förstått det så skall man helst låta bilen "svalna" minst 10 minuter mellan varje LC start man gör, och helst inte mer än 3 st på rad, då det sliter rätt bra på grejorna....byta koppling efter 3 starter skall man ju inte behöva göra...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Kör du flera starter på raken och använder LC så kommer kopplingen bli varm och för att den inte ska överhettas så låter den hjulen spinna istället.

Om det nu är så högt slitage på kopplingen vid en LC-start, vilket inte är så otroligt att det faktiskt är, så tycker jag personligen att det är konstigt att BMW själva inte går ut med detta med större bredd och informerar köpare om just detta. Dom bör av erfarenhet veta att långt ifrån alla läser instruktionsböcker vid köp av en ny bil.
Jag säger inte att alla struntar i det, men en hel del skulle jag tippa på läser den inte som man kanske borde göra.
Bilen i fråga är just en sådan bil som troligen kommer utsättas för vad den är byggd för, inspirerande körning med en och annan "snabbstart".

Jag kan inte säga att jag vet att fallet är så men jag har fått intrycket av att flera ägare av nya M3 E46 inte vetat av denna begräsning angående antal LC-starter.
Stämmer min reflektion?

/Anton
Anton Lillsund:

Som jag sa i mitt inlägg har jag inte läst att det skulle finnas någon begränsning gällande LC i boken, nu var det i och för sig ett tag sen jag läste boken......

starre: Missade att du skrev det. Om det stämmer så finner jag det ännu lite konstigare att man inte informerar om just detta på en lite bredare front.
Eller??

/Anton
Toretto
Har inte dubbelcheckat i manualen, men jag lusläste den när jag köpte bilen och då särskilt om smg-lådan, kan inte påminna mig om att jag sett ngt om max tre starter. Har dock pratat med verkstaden idag igen, en ny koppling går på 9900 kr. Så ca 3300 kr per start då, som hittat! Hade man vetat om det hade man varit aningen mer restriktiv med den funktionen. Dom kunde väl gjort funktionen ngt mindre "aggressiv" om det sliter sååå mkt på bilen tycker man. Borde väl indikeras på ngt vis om det är kopplingen som är slut (förutom att det luktar :-)) tycker man också, dags att ta fram manualen igen.. Blir lite skeptisk till lådan, med en manuell dito kan man ju göra mer än tre snabba starter. Med SMG är det ju omöjligt utan LC:n att ligga på några tusen varv innan man "släpper kopplingen".
Toretto,

Jag skulle nog pressa BMW lite mer angående detta. Det finns inget i manualen eller i BMWs interna dokument vad jag känner till som säger att antalet starter är begränsat.

Så här står det i min SMG manual ifrån 2001 (i nyare manualer har man tagit bort all text om accelerations hjälpsystemet):

"När du använder systemet utsätts komponenterna för stort slitage, eftersom denna funktion innebär en stor belastning för bilen."

"Därefter dröjer det flera minuter innan accelerationssystemet åter har full funktion."

Och så här står det i BMWs tekniska utbildnings manual:

"Both acceleration boost modes are hard on the clutch and driveline and continued use of
these modes (particularly the burnout mode))may lead to clutch or driveline failure."

Vad jag däremot vet är att det finns någon service information angående slirande koppling på SMG växellådan och BMW har också uppgraderat programvaran i SMG elektronik boxen flera gånger sedan starten.

Jag tror nog att du kanske haft problem med kopplingen redan innan du testat accelerations hjälpsystemet och då är det BMW som ska stå för det här.

Lycka till!

/RS2

RS2:

Jag har infon i min manual och min bil är tillverkad April -03.

Till er andra...

Jag blev t.om informerad av min säljare att funktionen fanns, han sa bara att jag skulle vänta runt 10min mellan starterna. Inget om antalet eller så.
Toretto
Imola:

Står det uttryckligen att efter x ggr är kopplingen kaputt eller bara att det sliter mkt osv ?
Toretto:

Du missuppfattade mig nog, det står hur man gör. Och att det sliter. Men absolut inget om att det är begränsat!
Toretto:

Såg att du bor i GBG, servar du den på BMW Group i Mölndal?
Jag köpte min där och de var även dom som visade och skröt hur häftig funktionen var. Och min bil har varit servad osv. där och jag har frågat lite om att min bil varnat att den blivit för varm osv. efter starter ibland och de har inte nämnt någonting om det.
Imola:

Är det verkligen så häftigt:))att göra en LC?
Toretto
Starre:

Nej inte så häftigt att skillnaden mellan vanlig start och LC-start är värd att pynta ca 3000 för. Rekommenderar istället ett åkpass på liseberg, ca 2800 kr billigare och mycket mer fartkänsla ;)

Imola:

Japp, BMW i Mölndal. Skall in med den på måndag igen och fixa lite fler småproblem och kanske byta koppling då, inte bestämt mig riktigt än, bortsett från LC:n växlar den ju lika fint som alltid.
Tja, ibland är det kanon. Man kan komma iväg riktigt snabbt utan med, men ibland när det står motorcyklar och snabba saker bredvid en så måste man bara...

Du måste ju i alla fall testa!
Toretto:

Att den lägger av efter 3 starter är ju inte klokt. Har gjort bra mycket mer än så och min fungerar hur bra som helst!
Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
Det är BS om att den lägger av efter 3 st starter. det är ngt annat fel i bilen som har gjort att du måste byta koppling. Det som står i manualen + som står på alla bilstester att det rekommenderas att man ska vänta minst 15 min mellan varje LC start.

Amirooooooooo
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
vilka klena grejor om de går isönder bara för några starter bättre me m5 då för de håller.................
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Menar de inte 3 starter i rad innan den måste svalna och inte 3 starter totalt ??

/Henrik
Toretto
Amirooo:

BS ?

Skall prata med dom igen om detta nu, wish me good luck :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.