AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.022

Tyda däcktryckstabellen vid förarsätet?

Satte precis på vintersulorna 195 65R 16".
Kollar man i tabellen så finns denna med på två ställen (jag menar inte beroende på last). Efter den ena står raden det ett V och efter den andra HM och S (eller vad det nu var). Står S och V för sommar resp Vinter?

//Jocke
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
MH och S... Modd + Snö.... S = är väl hastighetsindex här med... Med andra ord Vinterdäck!

V - ja.. Däck för mer än 240 eller är det 210? Minns inte riktigt! Gäller för Sommamrdäck iaf!

__
Länk
Tu
16
Tue V8
X5 4,4iA-02
Lite info joa.

Sommardäck:
S=max 180km/h
T=max 190km/h
H=max 210km/h
V=max 240km/h
W=max 270km/h
Y=över 270km/h
ZR=över 240km/h

Vinterdäck:
Q M+S=max160km/h
T M+S=max190km/h
H M+S=max210km/h
M+S=Mudd and Snow, alltså vinterdäck.

BMW Forewer.
Tack för det!
Följdfråga: om man kopplar på en hästtransport med häst i (1200-1300 kg), hur skall man kompensera för det. Man kan ju inte hålla på att fylla i och tappa ur. Fast å andra sidan åker jag ju mest själv och då kanske man inte skall ha "hästtryck" i däcken!?

//Jocke
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Varför kan man inte hålla på att fylla i och tappar ur för då?

__
Länk
Paap Reeder
Hej!
Vad står R:ét för?
MVH /// Paap R
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Du ska nog inte behöva kompensera särskilt för det på bilen. Kultrycket ökar ju inte så mycket bara för att man kopplar på en transport, det mesta av belastningen tar ju transportens axel/axlar upp.

---
Always Diesel
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Man får väl inte ha högre kultryck än runt 70 kilo. Detta borde inte påverka valet av lufttryck. Om du inte skall dra släp längre sträckor förståss, då kan man pytsa i lite extra.
Kan vara lite jobbigt att fylla på och tappa ur "varje" gång man åker. Speciellt om man inte har en egen kompressor och 1 mil till närmaste bemannade mack.

//Jocke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Joa, generellt är det bättre att ha lite för mycket luft i däcken än att ha lite för lite luft (bäst är givetvis att ha "lagom"!).

Jag brukar lägga mig mitt emellan trycket som anger "tom" bil och "fullastad" bil.
I praktiken innebär det ca 2 hekto mer än vad som anges för tom bil.

Då slipper man kompensera upp- och ner hela tiden.

Skall jag lasta riktigt tungt, fyller jag på mer i däcken.

Men att enbart häkta på ett släp (oavsett hur tungt släpet i sig är) inenbär ju inte jättemycket mer tryck över bakaxeln!
Rekommenderat kultryck är väl ca 50 kg!?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Paap Reeder: Tror att r:et står för Radial
Paap Reeder
Hej!
Hur fort får man då köra med mina 225 65R 16??

MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Paap, har du ingen hastighetsmärkning på däcken?

Det brukar stå med lite mindre text på däcksidan ibland. (då står oftast det i kombination med belastningsindex t ex: 91H

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Paap Reeder
OK Johan ...skall kolla.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.