|
|
|
|---|---|
|
Ska snart ställa av min M o skall byta olja innan avställningen o även ev köra "Bilstein Flush"...Känns lite overkill att hälla på Castrol RS för ca 700kr/4 liter när ja ändå tänkt o byta den innan ja börjar använda den på vårkanten.Så min tanke är att hälla på en bra helsyntet som kostar max 600/7liter...Frågan är var hittar jag en sådan olja??Kommer starta bilen med jämna mellanrum o varmköra den ordentligt så oljan måste vara av god kvalitet,har varmgarage så det blir ingen start från "tok-kall" motor utan mer som en vanlig höstkväll(har ca 13-16 grader i garaget)...Önskar tips på ställen där en bra och billig helsyntet kan inhandlas,kravet är minst API SJ(gärna högre) samt lägst 10-40W...Bor i Sthlm så oljan bör finnas i trakterna:-) | |
|
Varför byta oljan igen till våren? Det är definitivt "overkill" om du häller i riktig (RS/TWS/etc) olja nu. By the way: Jag köpte TWS på BMW i veckan och priset verkar vara lägre än tidigare, 150 kr/l med 10% BMWCS rabatt. |
|
|
Håller med Kane, Byter du olja nu behöver du inte göra det igen till våren. Startar du bilen vid enstaka så är oljan i (mycket) bra kondition ändå. Länk Länk |
|
|
Om du byter olja innan avställningen behöver du inte byta i vår! Håller helt med Kane och Anders! Om du ändå vill göra detta, duger egentligen vilken normal motorolja som helst över vintern. Vill du trots det ha en syntetolja föreslår jag Biltemas 5W40-olja. (troligen en av de mest prisvärda oljorna till ordinarie konsumentpris!) Skulle föreslå att du inte startar motorn alls under vintern, det orsakar bara mer skada än nytta om motorn inte får jobba under normala betingelser (köras på riktigt, inte bara tomgång) och om motorn inte blir riktigt varm (minst 80 graders oljetemp)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B:Hade ju tänkt o köra X antal varv i garaget oxå så bilen blir "knallvarm"...E bara rädd för att AC:ns kompressor packning mm skall torka ut....o då blir de inget kul...Finns det något negativt med o låta bilen stå utan att startas förutom ovan nämnda sak??Ja menar packningar som torkar??O batteriet som lär ta stryk,fast de skall ju kopplas bort men ändå...Vågar man verkligen hälla Biltema i en M,måste ju KÖRA hem den efter bytet ju.....:-( "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Dawwe, Biltemas helsyntetiska 5W40 är mycket bättre än någon av de bästa oljorna som fanns när din bil tillverkades.....det är ingen fara! (Även om det kanske finns ännu bättre oljor nu - för betydligt mer pengar!) Men som sagt du vinner mycket lite på att byta olja direkt efter vintern! Redan efter första varmkörningen av bilen i vår kommer allt eventuellt kondensvatten i oljan att försvinna. Packningarna i motorn (eller växellåda/bakaxel) är nog inga problem under vintern! Största problemet är nog kompressorn till AC:n, som du är inne på! Men om du skall köra motorn i vinter är det viktigt att den blir ordentligt varm, annars får du bara kondensvatten i motorn och avgassystemet! Batteriet underhållsladdar du med fördel några gånger i vinter (om du har en batteriladdare som har underhållsladdning kan du ha den inkopplad hela tiden). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Att döma av ditt inlägg så verkar du veta EXAKT vilken bil mn M är....:-)I så fall kan ja tillägga att du kommer INTE känna igen den i vår...:-)Kommer se ut så som den förtjänar:)...SKa hålla den original såklart men med vissa undantag(vita blimkers,original M-speglar,andra fälgar)...Har även lovat föregående ägare att han ska få se den IRL när ja väl har vägarna förbi hans trakter... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Borde det inte vara ännu bättre om du gör motordialysen EFTER du haft bilen avställd, så får du bort de avlagringar som eventuellt uppstått under stillaståendet? Häll på "Biltema" 5w40 helsyntet som Johan säger under vintern, sedan bör ju oljan bytas igen i samband med dialysen, då kanske det kan vara aktuellt med en "specialolja" eller vad nu M-bilarna vill ha :) Bara en reflektion.. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag skulle hellre gjöra motordialysen innan avställningen, då är motorn ren när du ställer av den! Därmed har man fått bort alla eventuella föroreningar som kan vara agressiva under vintervilan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
gunbabmw |
Jag handlade min olja Shell Helix Ultra 5w40 helsyntet på SGA AB på Gårdsfogdevägen 6 i Bromma nära Ekissöö. Jag betalde med moms 500:- för 8 liter så därför kunde man köpa lite putsmedel (3M) till nya bilen på samma ställe. Mvh Gunnar |
|
DAWWE: Biltemas 5w-40 är API-SJ klassad... Två bilar är fler än en.. |
|
| Köper alltid agrol spectra 5w-40, api SL klassad sist jag kollad och kostar runt 240:-/L | |
| RÄTTAR: 240:-/4L | |
|
Brukar köpa på ÖB när dom får in någon kanonolja till kanonpris. (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
|
Jag fattar inte riktig det där med att man måste köra AC i tid och otid för att smörja kompressortätningarna, gäller det bara nya bilar??? En av mina förra bilar är numera såld till en kompis. Den står alltid inne på vintern och startas inte alls. Bilen är 15 år nu och ACn är aldrig fylld eller servad. ACn är fortfarande helt full och funkar perfekt. Har kvaliteten på dagens AC försämrats så drastiskt, eller är det R134 som har så mycket mindre molekyler än freon??? |
|
| Omega har fina oljor | |
|
Om man vill köpa tex mobil 1 till ett mycket bra pris, och har möjlighet att köpa genom ett företag och sedan nypa fakturan när den kommer så blir det mycket billigare att köpa en dunk (typ 25 liter)direkt från mobil. Jag tror att priset hamnade på ungefär hälften mot att köpa i detaljhandeln i 4-litersdunkar. |
|
|
Hej! Såg att Mekonomen tar 183:- för 1l Castrol SLX 0W-30. Rätt häftigt! Nästan alla "fina" och BMW longlife godkända oljor kostar bortåt 150 kr litern i detaljhandeln. Den billigaste och lättillgängligaste "fina" helsyntetiska motoroljan som jag känner till är Valvoline Synpower 5W-40 som kostar lite över 400 kr för 4 l på Micro. Har hört talas om otroliga priser på Mobil 1 hos Gekå i Ullared. Haken var att det inte var 0W-40 typen ?? Tacksam för andra tips |
|
|
hazard, Som sagt, Biltemas 5W40 är SJ-klassad. Kostar cirka 180:- för 4 liter har jag för mig. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.