AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.573

Casterstag byte. E34

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Är det någon på forumet som har bytt casterstag och vet vilka verkytg som man kommer att behöva och som kanske sitter inne med lite tips på hur man ska göra. Det gäller en 525:a E34
Tack på förhand!
Ian Coard
patrick0209
hej
jag har gjort det men det är flera år sedan jag gjorde det så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde

MVH
Patrick
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Jag bytte i sommar
Det är absolut inget svårt
Det man behöver var i mitt fall en gasolbrännare till att värma bort dom gamla casterstagen
och en stor slägga

Ett tips lägg dom nya i frysen och massor med olja så får du dit dom nya lite lättare men släggan kom till pass ändå
Hoppas det går bra för dig
Det vart en helt ny bil för mig :)

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
menar du Länkarmarna och i så fall bakre eller främre?
Bytte bakre på min 520 iT behövde bara en brytgaffel som kostade ca 40 :- på mekonomen. Om du tänker värma så tänk på att p ändarna sitter väldigt nära varandra! Det är lätt att bränna bort gummiskyddet på den som sitter brevid.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Tack för tipsen! Hur är det med bussiningen då hur kan man få bort den. Har gjort misslyckade försök på silentblock förr, är de lika jävliga att få väck?

/Ian
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
bytte casterstagen i sommras och det var en baggis...var inne på en bilverkstad och lånade en kuledsavdreagare för att lossa främre fästet..kostade två skogaholms lyxkransar a´ 22.90..
bussningarna pressades i på en mekansisk verkstad efter tappra försök i ett skruvstäd från biltema...köp inte ett sånt....fick köpa ett nytt på lokala järnhandeln...dyrt men hållbarare..mekaniska verkstaden tog mina växelpengar då jag glömt att ta ut stålars..
dom fick nog så det räckte då dom tillverkade ett pressverktyg gratis och tackade för senast när vi var där härom dagen...
man behöver inte krångla till allt så mycket..kolla gulasidorna så löser man det mesta utan blod svett och tårar...mina knogar hade nog gillat det om jag tänkt så från början istället för att försöka pressa i bussningarna själv....

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
Hej!

böt casterstag igår kväll..det enda som var problem var att pressa i bussningen..men det gick rätt så smärtsammt efter att jag haft bussningen och staget i frysen ca 1 timme och sedan pressade i den i ett helt vanligt skruvstäd. kulleden var bara å knacka ut med en vanlig hammare.
A_
17
A_N
525iA -95
instämmer med tidigare inlägg..... köp nya stag och bussningar och pressa i dom hos nån med press... håll koll på markeringarna i bussning och stag bara och pressa sen... skruvstäd känns som ett lite B sätt att pressa i dom. Sen behöver do en 22 fast nyckel och hylsa, spärr, förlängare etc... lossa bulten vid bussningen, men låt den sitta kvar.... lossa och ta bort bult vid kulled, slå lös den med en brytgaffel och handslägga. Dra ur bult vid bussning.. och voila… staget är löst…. Montera i omvänd ordning…. Använd en polygrip och pressa ner den konade delen på kulbulten medans du drar med spärrskaftet. Gör på detta vis och det tar inte mer än 15-20 min per sida att byta casterstag,….
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Rätta mig om jag har fel. jag ska altså låta någon pressa in bussningar (pressar man då in den nya bussningen som får ut den gammla eller får man lätt ut den gamla bussningen?) sen sticka iväg och byta stagen. Låter iof lite förvirrad men har alldrig bytt bussningar förr och vet inte riktigt hur jag ska fåt ut / få i bussningarna.

/Ian
Bussningarna kan sitta ganska hårt varför en ordenlig verkstadspress kan vara bra att ha, men det kan nog gå med ett stort skruvstäd och mycket tålamod... Jag skulle nog byta till nya bussningar när allt ändå är av. Tänk också på att det finns markeringar på leden och bussningen som skall peka mot varandra. Det viktigaste att ha när du byter är ändå en spindelledsavdragare som kommer åt inne vid leden, det går att slå lös ändå men det är ett h-e till jobb.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.