|
|
|
|---|---|
|
Så här är det: min "vinterbil" har diverser brister bland annat så läcker avgassystemet,nåja det "smattrar" lite på tomgång,på högre varv hörs det knappt/ej,förmodligen sprucket grenrör(har doock haft dän det men såg ej några sprickor) eller läckage i någon skarv.Besiktningsmannen kommer höra detta med en gång o bilen kommer således bli underkänd(ska dock inte besiktigas förrän juni nästa år...) min fråga är om han är tvungen att gå igenom resten av bilen o kontrollera bilen i övrigt elle kan han bara "avbryta" besiktningen med en gång o hänvisa till att den ändå ej blir godkänd???Vill ju ogärna plöja ner några större summor på den bilen INNAN jag vet vilka övriga brister de kommer anmärka på förutom detta samt förmodligen spricka vindruta modell större på passagerarsida(utanför synfältet dock) och även någon glappande led i framvagnen.... | |
|
Jag kan nästa svara på det där,alltså en besiktningman ska gå igenom hela bilen och inte avbryta på första underkända anmärkning man får. Annars skulle ju du få åka som en jojjo fram och tillbaka till besiktingen om du har en bil med många fel "Riktiga män luktar diesel" |
|
-BeeMWe- |
Skulle vara mycket surt för dem om de inte går igenom hela bilen och vid ombes ser att det är något annat fel för de kan juh inte ge en nedslag på det "nya" felet. |
|
Klart att de kan ge ny 2'a på en ombesiktning. /Per |
|
-BeeMWe- |
Nej inte som jag fattat det. Farsan fick 2a på vassa skärmkanter å när han kom tillbaka till ombes hade han mosat baklyktorna men de kunde inte göra något. |
|
Stor risk att dom inte ens släpper in dig i hallen med läckande avgassystem. Man måste ju tänka på besiktningsmännens arbetsmiljö.. Slangen som man fäster på avgasröret tappar ju sin funktion om det är hål i avgassystemet någonstans. Knappast kul att stå och jobba i en hall full med avgaser. ///Jesper |
|
|
J.Dredd: Det rör sig om ett förmodat mindre grenrörsläckage ju,kan de va så hårda??? Har inte kunnat lokalisera läckaget än så de lutar starkt mot ett sprucket grenrör vilket e vanligt på VW... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Anledningar att "avbryta" en besiktning är om avgassystemet läcker mycket (mitt av eller liknande), om avgasslang inte går att montera pga ändringar eller skador på fordonet eller om det finns risk för personskador om man fortsätter besiktningen (t.ex. vid brustna fjädrar som riskerar att komma ur läge, skadade bälgar till luftfjädring på tunga fordon eller dyl.) Nyupptäckta brister eller följdfel efter reparation som upptäcks vid en efterkontroll ska precis som vanligt anmärkas på om bristen bedöms med en tvåa. Bedöms den med en villkorstvåa ska den bara meddelas muntligt till kunden... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack Jesperado!Då kan jag rätt lugnt åka till besiktningen o få en fullständig (döds?)dom...:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.