AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.055

en teorikring turbo besktning, får detta?

Tjena...
Går det att stoppa in en turbo, inte ladda något alls i princip, bänka den med den effekten, typ 240hk i min 325 eller va man nu får ha med 20% effekt gränsen så bromsar etc håller. Sedan regbesikta den med bevis på att effekten inte är för mkt...
Borde inte det gå?

Mvh
Mattias
DA
71
DALLO
525 -91 brukis
325 turbo -87
det går tyvärr inte för det finns inga papper på en motor med turbo från motortillverkaren sa dom på bilprovningen. enda sättet som jag har förstått det är att först lätt lastbilsregga den o sen konventera till turbo.

BMW bilen som bara ser bakljusen av!!
/DALLO
Det går inte att lasbilsregga heller, det måste vara en avgascertifierad motor, trycker man på turbo på en motor så försvinner certifieringen = går inte att besikta. Sök på forumet, det har skrivits en hel del om det här kan jag lova.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Be
179
Bex
325iA -90
DALLO: Vad skulle man vinna på att lastbilregga bilen??

Ingenting är omöjligt
Visa användare
156
sixpak
750i -90
du får bygga om nåt mer, så den klassas som ombyggt fordon,hör med sfro.
Men alla som kör turbobyggen på strippen då?
Dom har ju reggade byggen lr?

Mvh
Mattias
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skulle just inte tro det...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Bmw ludde
Vad händer om man krockar med en turbokonventerad bil ? försäkring osv ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det säkraste svaret får du om du ringer ditt försäkringsbolag och hör med dom, alternativt läser genom ditt försäkringsavtal!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
"du får bygga om nåt mer, så den klassas som ombyggt fordon,hör med sfro" om du annvänder en orginal maskin så går det att fixa, dvs man kan inte själv bygga en turbomaskin och få igenom där...men varför inte annvända en SAAB alt Volvo maskin?? Båda har lämpliga maskiner...som går att uppgradera. ;-)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Annars så finns det ju alltid färdiga lagliga BMWs med turbo, D står det på bakluckan =)

jag tror inte att det behöver vara en orginalturbo, en kompis har en folka reggad med turbomotor, intyget är från sfro, och omfattar ombyggd fram och bakvagn samt bromsar, motor och låda om jag inte missminner mig......, då bilprovningen inte hade övriga synpunkter på bygget så gick det finfint att regga den med dessa modifikationer

Jesperado kanske kan klargöra vad som gäller.....???
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är inga som helst konstigheter, bil byggd efter 1976 måste ha en avgascertifierad maskin...och då funkar det inte med en hemma konventerad maskin, men motorn ska vara i orginalskick! Men om man annvänder sig av en sådan motor så funkar det att be,s tex en e30 med en saab turbo motor.
Din väns folka är byggd innan 1975 och då gäller lite andra regler, bla att motorn inte behöver vara avgascertifierad.

Jag har även varit i kontakt med sfro, ang bes av min e28a för gatbruk pga dom ändringarna ombyggningarna som kommer att vara gjort på den, och deras svar har skilt sig rejält från tekniska avdelningen..och besikningsmän jag har pratat med.

Här finns en kille som kan detta på sina 5 fingar (förhoppningsvis) therealpinto/gustav.
titta lite på länken gustav har skrivit Länk
tänkte inte på det...lite trött nu tror jag, dax att sova=)

tack för länken btw, nu klarnade det en hel del=)
Bmw ludde
Mne hur funkar det igentiligen, i och med att det inte går att få igenom besiktningen ?
Folk kör ändå, besiktar inte, och tar 800:- eller vad det är i böter om de blir stoppade. Trafikförsäkringen ska tydligen gälla ändå(?)

____
Det går ju givetsvis att plocka av grejerna eller byta motor innman besiktningen om man orkar det.

____
Så trafik försäkringen gäller alltid lr?
Isf är det ju inte så farligt att ha den trimmad...

Mvh
Mattias
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Sån tur va har här i finland!:) för här får man instalera turbo i vilken bil som hälst bara den är gammlare än 1989! efter 89 blir det lite svårare med avgasvärden och efter 1991 blir det tyvärr nästan omöligt!
det är bara att ha intyg på att man "inte" har över 20% effekt höjning!
ex: min 535 med turbo så är besiktad med 156kw (mindre än en vanlig 3,5l) =) besiktningen hade ringt och sagt att de måste måla skruven på wastegeten så jag inte går och skruvar på den!!=)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.