AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.844

M50 motor isärplockad - Vad byta?

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Plockade ner min gamla M50 (2,5 med vanos) i molekyler och tänkte svarva ner kolvarna för rätt kompression för turbo.

Undrar nu vad jag ska passa på att byta nu när jag ändå har haft isär allt?

(Tanken är att ladda ca 1 bar och plockar ur ca 400 hk. Ev lite mer senare... närmare 500 hk.)

/Edvard
BMW CS # 4503
Bmw ludde
Kan väl kolla upp så vevlagrerna är fräscha.
Har du tänkt att balansera den också ?
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Hur gjorde du med vanosen?

Hur fick du bort den, och kommer du använda den senare eller blir det ställbara kamdrev?

Mvh

Stefan_J
BMW 325ix -87
St
52
Stiffmeister
E36 325 -92 Holset HX40@1,2Bar
Jag byter ram & vevlager, oljepump, kam & oljepumpskedja, kedjestyrare, vevstaksbultar + en del annat.

Holset...the best a man can get !!!
Byt alla lager/packningar samt även bultar mm till lageröverfall om det rekommenderas av BMW,vet ej om bultarna e engångsvara eller ej...Kanske läge o kolla om du har slitage-tecken på veven o isf "slipa" om den...Det bästa e väl att först "mäta" upp kolvar mm o kolla så allt är inom toleranserna o sedan avgör man vad som behöver bytas/göras utöver de sakerna ja skrev innan...Det bästa är väl att göra en seriös helrenovering nu när du ändå har allt nere o skall även överladda....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Bumper vem ska bygga åt dig eller ska du göra det själv??

mvh /Robban
Balansering av kolvar, vevstakar och vevaxel lär väl inte vara helt fel när det ska trimmas. Och så som Dawwe sa tidigare kontrollmäta cylindrar, kolvar, vevaxel o.s.v.
Och byta alla slitdelar (lager och sånt) är väl också lämpligt.
Det är väl bäst att göra allt ordentligt om du vill att det ska hålla ett tag..
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
om det är motorn som satt i AC Schnitzern när du köpte den, tycker jag du borde byta alla slitdelar ! Den du köpte bilen av verkade tro att den gick bäst på varvstopp !
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Tackar för svaren. Jag ska byta så mkt jag bara kan.

BMW ludde: Jepps, jag tänker balansera den.

Stefan_J: Det var inga problem alls att få bort den. Men kanske lite svårare o få ihop den. Jag ska köra med ställbara kamdrev.

Stiffmeister: Oljepumpen hade jag inte tänkt o byta. Men det kanske är lika bra. Eller vad tycker ni andra?

robban: Motorn plockar jag ihop med en kompis. Kör vi fast så ska vi ta hjälp av andra som kan detta bättre. =)

niklas g: Jepps, det är den motorn. Bortsett att toppen var sprucken så var den i väldigt bra skick. Inga missljud eller annat. Gick faktiskt riktigt bra också. Vet hur bilen blivit behandlad och det är anledningen att jag lägger ner så mkt extrajobb på den.

Förresten, bör jag stoppa tillbaka kolven i samma cylinder som jag tog den ur?

Bör jag använda samma vevstake till kolven som den satt ihop med från början?

/Edvard
BMW CS # 4503
Bmw ludde
Du bör sortera allt så det hammnar på samma ställe igen. Man kan plocka ut en hel del effekt genom en korrekt balansering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.