|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla Ja, man har ju ägt bilen en par månader nu. Just bytt fjädrar o dämpare bak. pluggade nivåregleringen och det verkar funka bra, inget läckage ännu vad jag kan se. Körde en bit med den så motorn fick bli varm, den har ståt en par veckor så batteriet var urdraget så den fick ladda sen i morse. Efter en stund när jag körde började en lampa i panelen att lysa, EML. Vart lite nervis där. Körde tillbaka till parkeringen och varvade den lite, då ville den dö av, stannade men startade igen när jag vred på nyckeln. NU var jag nervös, var det ännu en ny sak att jäklas med. Men efter att söka lite här på forumet så ser jag att det troligen är för låg spänning i batteriet. kan ju bara hoppas det. Gasspjälen som inte kompar riktigt. Men man kan ju lugnt säga att har man en 750 så kan det ta på en rätt hårt. Undrar hur dom var när dom var ny, när direktörer fick börja rulla upp skjortärmarna. Men som jag brukar säga...."Snart ska den nog gå.....kanske...suck." | |
Paap Reeder |
Hej Ronny! Lugn ...lugn! Om en 750 går risigt så beror det på taskig service. Antingen utebliven dito eller att klåpare varit och skruvat här och där. Många tror att det är som att skruva i en S 60 eller dyligt lågpriskraffs som egentligen i de här jämförande sammanhangen fortfarande borde ha ett 244 DL märke på luckan. 750 är nått annat. Det är spitze! på det mesta.....tyvärr även på kostnader.........men härligt är det. Låg i somras efter en japan av nått slag i en motorvägsbacke. Han ville inte lämna vänsterfilen fri trots flera km i den. Han hade fullt spett i backen. Mätaren låg strax över 180 när jag ledsnade och med en kickdown gick in i högerfilen varefter siffrorna började ticka uppåt i jämna tiotal..........då har det just ingen betydelse om insugspackningar kostar 2-3-eller 5-tusen. Man bara njuter. MVH /// Paap R (Borde tagit ett digifoto på Japens min) |
|
Läste det du skrev...Och log. Läste upp det för min sambo, hon bara skakade på huvudet. Tror hon log lite oxå. Men du har absolut rätt. Jag har inte gjort annat än att skruva med den sen jag köpte den. Nu kommer ju vintern oxå, så det kkommer att ta ett tag att få den dit du har din. Men som jag skrev där uppe:Snart ska den nog gå. Den är hur som helst underbar. Jag vill ha samma känsla som du hade när du remmade om riskokaren oxå. Snart....... Ja, en kamera för det skulle inte alls vara fel. Kan inte vara kul att få den feta grillen i backspegeln. Du fick upp min glöd att fortsätta, Tack. |
|
| det är när bara en eller ett par cylindrar kvällar som dom riktigt fina verkstadsräkningarna dyker upp.(eller hur paap).ju större (fel) desto bättre.för då är det ofta relaterat till delar utanför motorn.hade upp min i 270 på mätarn strax söder om örebro i somras,(troligen chippad)lugnt o stadigt,skön känsla*ler* ha det bäst jacke | |
Paap Reeder |
Hej Ronny! ...samma här med min fru. Med tiden får du iordning bilen och då jäklar....kommer du att bli helnöjd. Man får bara inte ha för bråttom ty då kommer det att kosta slantar. Dessutom är det tyvärr så att det börjar glesna i leden på bra M70/M73- mekar. De växer inte på träd. Sedan är det så att att den komplicerade tekniken fordrar att man ständigt har inne en sådan bil på sin vst för att uppehålla mekkunskaperna. Allt kommer att ordna sig! MVH /// Paap R |
|
Ja, det ska nog ge sig. Ska ut nu å se vart strömmen från batteriet tar vägen. Sen besiktning. Undrar hur den beter sig på vinterväglag. Har ju kört en del olika bilar under åren men den här ska bli mycke intressant att köra. När jag var ut å körde den korta bit som gick igår så fick bilen många blickar. Jag vet ju själv hur man glor så det känns inte alls fel. Sen ens egna tankar, bara vetskapen om tolvan där framme, värt mycke de. |
|
|
glesnar i leden ? Hmm... hur då ? Har väll aldrig funnits folk som varit duktiga på 750 ? Det är ju inte förens nu och kanske något år tidigare 750 börjar få mycket fel ? Frågat flera som mekat med 750 under 90-talet om de gjort och hur de gjort "det och det" , svaret bli oftast "det där gick aldrig sönder bilarna var så nya då ..." Jag tror ju mera att kompetensen i landet på 750 kommer att stiga nu när massor 750 skrotas ut och "vanligt" folk har råd att köpa bilarna , då måste man ju meka lite själv såvida man inte vill lägga upp en halv mille på helrenovering av en 15 år gammal bil. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Jag tyckte min var dyr inledningsvis men efter att bara ha bytt bromsklossar, liten bensinslang, kylare och termostat (ska byta en värmeventil också nästa vecka) på 4000 mil sedan mars månad så är jag rätt nöjd. och så tre glödlampor också, billiga förbrukningsartiklar. Givetvis har jag gjort service som jag ska och bytt däck i god ordning. Sista oljeservicen hade jag inga fel i datorn när avläsningen gjordes. Jag är imponerad av motorkvaliteten och kvaliteten på elektroniken. Den går helt enkelt bra. Visserligen hade jag problem med växellådan men det berodde på missöde i verkstan som de åtog sig att stå för utan att blinka. Så det räknar jag inte med. Så milkostnaden är inte särskilt hög för min del (fast soppan är ju dyr...) Just det, glömde att jag tappade(!) en blinkers också. Fick lägga en timme på att sätta i den gamla istället. /micsjo |
|
Paap Reeder |
Hej! Jo....det är klart att man efter "ett lyckat köp" kan köra på utan att ordentligt gå igenom motor m.m och "kosta på nya prylar i förebyggande syfte". Motorn går fint och tyst och allt är frid och fröjd. Man gasar på. MEN ......... man vet då heller aldrig "hur nära kanten man egentligen är". Exvis fanns inga som helst indikationer på att att jag skulle behöva riva ner min generator efter 17000 mil. Kolen hade dock bara kvar mindre än 3 mm utstick. Stora spår i kollektorn. Enligt BOSCH ett vanligt fel på bilar med mycket elförbrukning s a s. En generator har ett hårt jobb i en M 70. Startmotorn likaså med planetväxeln. Hade jag lyft ur starten direkt efter inköp hade jag varit 2000 pix rikare idag. Det hade då räckt med att byta bussningen i bakgaveln á 90:- innan den blev så slut att ankaret började kortsluta mot fälten....och det blev "burning obstacle". Allt kan ju drivas till absurdum men vissa "vitala livsfunktioner" bör nog kollas om man köper en bil och innan "man själv får koll på delarna". Eftersom remspännarna utövar ett relativt högt tryck på exvis vattenpumpsremmen får det till följd att när väl M70´:ians vattenpump börjar "ge sig" går det jäkligt fort - typ på några mil. MVH /// Paap R |
|
Är det jobbigt att byta startmotor ? Kan ju likagärna byta eller iaf. undersöka nu när vintern är här och bilen sover i garaget. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
Paap Reeder |
Hej wadel! ..nja ..man måste ta loss det bakre byxröret samt att det var endel tjaffs med den övre bulten vill jag minnas. Absolut värt att meka detta ty är det versionen med planetväxeln i plast så är det inget superstuk på den. Lagret i bakre gaveln bör också bytas. Trots värmeskydd tror jag ändå att den ligger litet för nära byxröret så att kanske fettet rinner av så att axeln börjar äta in sig. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.