|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad som är fel på min bil med steptroniclåda när jag har fått det här felmeddelandet: getribenot program? Jag har varit till en auktoriserad bmw verkstad men de har inte hittat vad som är fel än. Bilen fungerar som den ska men jag får upp meddelandet ändå. Här kommer uttdraget ur bmw's felsöknings dator. 2 lyftmagnet shift-lock Felet har registrerats som 1:e fel. Avbrott Felet föreligger för närvarande. Felet är sporadiskt. Felet har upstått 255 ggr. Felet registrerades för 130h 18min drifttimmar sedan vid: Lyftmagnet Shift-lock: INTE AKTIV Växelväljarläge: P Krets L1: Kl 15 Krets L2: Kl 15 Krets L3: ÖPPEN Krets L4: Kl15 Batterispänning 12,4 Volt Felet registrerades andra gången för 130h 18min drifttimmar sedan vid: | |
|
Får en känsla av att det är fel i själva diagnosen, att systemet har spårat ur på nåt sätt. Detta pga siffran 255, ett vanligt maxtal i datorsammanhang samt att du inte märker nåt fel på bilen förutom indikeringen. FP |
|
|
Det enda som är lite konstigt med bilen är att den kan gå lite ojämnt på tomgång ibland. Slår man av motorn och startar den igen, då ligger den på jämn tomgång igen. Det har även hänt att jag har fått motor stopp när jag ska iväg med bilen, men bara någon enstaka gång. Men det rycker till lite då och då precis när man ska åka. Men efter det så går bilen som en klocka. Undrar även vad felmeddelandet som jag skrev i rubriken (om jag nu stavade rätt) betyder? Jag får upp meddelandet när jag startar bilen och sen när man åker så slocknar det. Men meddelandet kommer inte upp varje gång. |
|
|
Meddelandet betyder nödprogram (för transmissionen) och är en funktion som går in vid fel. Det är ju inte lätt att få motorstopp med en automatare så nåt fel är det kanske ändå. Delarna som nämns i DIS-utskriften är ju från växellådan, kl 15 betyder tändningsplus (klämma 15 i Boschsystemet). BMW-verkstan borde lösa detta, men det kanske skulle behövas nån med erfarenhet av just steptronicfelsökning. Det finns säkert en helpdesk hos BMW att ringa till annars. FP |
|
|
En fråga som man kanske bör ställa sig är hur startbatteriet mår! Ofta är det det som är dåligt när det dyker upp felmeddelande för växlingsautomatiken! När man startar bilen krävs det rätt mycket ström till alla systemuppstarter och om då spänningen blir för låg, blir det fel i systemet. (detta trots att motorn startar utan problem) Följden blir felmeddelanden och loggade fel som kanske bara uppstår när det är kallt ute. När uppstod felen första gången, kommer du ihåg om det var relativt kallt ute? Då ger ju batteriet mindre ström.... Om det är originalbatteriet från -96, kan man ju även misstänka att det är på upphällningen! Det märks oftast framåt hösten/vintern när batteriet ger mindre ström samt oljan är tjockare vid kallstart pga lägre utetemp. Som sagt prova med att först ladda upp batteriet eller testa med ett startbatteri som du vet är friskt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Batteriet låter troligt. Har haft 2 st BMW innan denna och på bägge fick jag byta batterierna då bilarna var 3 år gammla. Det verkar som batterierna har blivit mycket sämmre än tidigare. Får väl se hur länge till det funkar på denna bilen. BMW Forewer. |
|
| Batteriet är nytt. Bytte i samband med service. Måste man nolla systemet i samband med byte? Försökte ladda gamla batteriet men det höll inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.