|
|
|
|---|---|
Leibel |
Hade tänkt nolla min m10 motor då ja misstänker att den kugat över när ja lyfte toppen. Hittade en fin beskrivning i autodata där det skulle finnas en skåra i vevaxelhjulet och en pigg i blocket. när ja kollade på min motor så satt det inte riktigt lika. Vevaxelskivan hade en pigg på sig och blocket hade en ganska lång pig (ca 2-3cm) och den va placerad aningen högre upp än på beskrivningen ja hade. Är det nollnings märkeringarna ja hittat eller? btw... kammen ska väl stå med centrerings piggen pekande rakt ned mot vevaxeln? MVH Stellan leibel |
Leibel |
och hur ska fördelaren stå och vart stälelr man tändningen? inspektionshå någonstans? ser ingen gradering på vevaxeln =/ |
jocker18@home.se |
rotorn ska väl peka strax innan cyl 1? väldigt nära iaf. sen har du väl nollpunkt på svänghjul och kamaxel? hmm, är inte riktigt säker.. BmW - enjoy! |
Leibel |
har hittat alla markeringar nu, fanns en skåra på kammen som ska stå rakt upp mot pinnen i toppen. Sen så hittade ja efter en koll på min andra motor och med hjälp av en stålborste en ycket otydlig skåra på vevaxel hjulet. piggarna (som det fanns två av på min nya motor emn en på min gammla =/ ) hade tydligen inget med det att göra, skulle gissa på något med tändinställning. Kamkedjan hade kuggat. finns det risk att ventilerna slagit i toppen eller kan dom göra det på m10 motorn? |
jocker18@home.se |
det finns risk och ja, givetvis kan dom slå i, men, när du fått på kedjan rätt igen, vrid runt motorn för hand en gång, eller ännu bättre, lyft ventilkåpan, dra runt å titta så allt rör sig. enda jag kan komma på :/ är inte expert, bara lekman BmW - enjoy! |
Leibel |
är inte alls givet att dom kan slå i, finns motorer som dom går fritt i. ventilkåpan är givetvs redan lyft, finns inget annat sätt att kunna komma åt kamdrevet. se om den startar nu bara när ja får hem mina nya nycklar från bmw =/ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.