AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.795

Takräcken till Z3 coupé endast från BMW?

ma
4
markman
Z3 coupé -99
Funderar på att köpa takräcken till min Z3 coupé 2.8 (-99). Är BMW de enda som säljer något som passar eller kan jag köpa något annat fabrikat? Tack på förhand.
patrick0209
hej
det finns bara som bmw original tillbehör vad det kostar får du fråga på bmw för det är dom som säljer det

MVH
Patrick
ma
4
markman
Z3 coupé -99
Tack för hjälpen. Jag ska kolla med BMW.
Markman. leta efter en gammal tråd om detta. finns mycket information där. Om jag minns så går att modifiera Thule så att det passar.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag har funderat på samma sak. Jag vet att jag har läst om detta tidigare, troligtvis på någon amerikansk sajt. Vad jag minns är att man då tog den Thule-modell som passade till 3 serien och skar upp en något längre justeringsmöjlighet på fyrkantsprofilen då Z3coupén har smalare tak.

Jag har tittat på www.mekonomen.se på Thules takräcken. Det som passar 328 (E46) verkar vara Thules fotsats 4601 (BMW med fixpoint) och tillhörande fyrkantsprofil. Kostnad 665+196. Jag har inte pratat med Mekonomen ännu men tänkte göra det så fort jag har tid. Det är ju inga stora läropengar och öva sig lite med vinkelslipen kan ju vara nyttigt.

Kolla även på thule.se. Jag har inte mätt något på bilen så jag vet hur det skulle passa. Om du testar thule-varianten innan jag gör det får du hemskt gärna höra av dig.

OK/Q8 är också distributörer av Thule.

mvh
/Johan
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Kan bara meddela att dina funderingar stämmer helt. Har haft denna version av räcke i två år, funkar kalas! Som sagt, köp Thule till E46 och modifiera enligt ovan :-)

/Johan
Dr_Johan: du kan inte ta bild på hur du modiferade den?

____
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Alltså.....det ser likadant ut som original, bara en aning kortare räcke. Så om du kollar på hur en Thule till E46 ser ut, så skall det se likadant ut när du är färdig med förkortningen. Du kan naturligtvis avstå från att förkorta fyrkantsprofilen och bara förlänga justerings-skåran men då kommer räcket att sticka ut en bra bit vilket kanske inte är så snyggt.
du kapar alltså räcket med stålfil bara men låter lås delen vara oförändrad??

____
BoZton Grodan
Om man har cab då??
Följer skidboxen med ner,när man fäller taket?
...så fall..går det dölja med cabskyddet?

// BoZton
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
För övertydlighetens skull dokumenterade jag mina förehavanden i helgen och resultatet finns på denna länk.

Länk

Takräcket är nytt och rent och kommer nog fungera bra att lägga skidor och snowboard på i vinter.

Bilen är dock otroligt skitig och vädret var gråmulet.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Johan: vilken service!!!
Kan inte du lägga ut detta även på "mekar tips" här på BMWpower.nu så att även dem som vid senare tillfälle inte besöker just den tråden kan få nytta av det? Det är bara att kontakta nån av powercrew.

P.S vilken soppa med kablarna! Ser nästan ut som om dem är kapade av någonting...

____
Johan, nu funkar inte länken, har du byt URL till din hemsida?

____
Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Nu skall det gå att titta på mina bilder och info om takräcke igen. Sidorna ligger på min egen server hemma som inte alltid står och snurrar.

/Johan
Johan, om man nu väljer det andra vägen och kapar räcket i stället för att förlänga skåran: ska man kapa i samma länd förhållande som du gjorde skåran i? 2cm fram och 8 cm bak?

hmm, det intresanta är att Coupen är alltså breddare inte bara i röven men även över taket...

____

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
För att kunna fästa räckena på taket måste skåran skäras upp inåt så att fästena kan monteras tillräckligt långt in.

Att kapa själva räckena behövs inte mer än i ett estetiskt och kanske säkerhetsmässigt syfte.

/Johan
är det samma tak räcke för E36 som E46?

____

li
4
linmag
Subaru Legacy Boxerdiesel -10
Numera passar Thules takräcken utan modifiering.
Köp 'Fotsats fixpoint 40-751', 'Fixpoint kit 40-KIT3002' och 'Rör 40-760'.
(Passar till BMW E46 m.fl.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.