|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag bestämt mig för att låta bli bandpass bygge. Så då tänkte jag smeta in min Earthquake 15" i en vanlig sluten låda. Men nu kommer nästa bekymmer, ska jag vända basen in emot ryggstödet eller bakåt i skuffen. Har läst igenom massor av inlägg ang, samma bekymmer i E28or men har inte fått någon vidare klarhet i det hela. Tack på förhand./E28 ägare | |
|
Testa? :) NB! Jeg er ingen ekspert, men vil si følgende: Har du åpning (skisack) så er vel det beste å vende elementet mot bakseteryggen for å slippe basen inn i kupeen. Er det helt tett, så kan du vende basen andre veien slik at bagasjerommet fungerer som en "ressonanskasse" = mer bas. |
|
|
Men det är ju bara det att fram eller baksidan kommer att bli vinklad så den får en något så när bra passform med ryggstödet. Då går det ju inte att bara vända på den inte.. |
|
| Kan du inte vinkla båda sidorna, det skadar inte. | |
|
Men då skiter sig måtten så himla mycket. Djupet på basen ärjurätt så rejält.. Så jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra, eller ska jag bygga den helt, fyrkantig ? Då kan jag ju vända på den bäst jag vill, men då blir det ju inte särskilt plats sparande... |
|
|
Det ska inte spela ngn större roll, vilket håll du vänder den åt. Men det känns lite mer rätt att sätta den bakåt eftersom du inte hindrar luftens rörelser lika mycket som att trycka den dikt an mot ryggstödet. |
|
|
Har aldrig provat med en bas där elementet spelar mot ryggstödet, men rent spontant låter det märkligt. När man sätter elementet i en sluten låda fungerar luften i lådan som en fjäder som elementet arbetar mot. Det är därför som olika stora volymer påverkar basen. När man räknar ut vilken volym som är den mest lämpliga antar man i praktiken att luften framför högtalarelementet kan röra sig fritt. Placerar man lådan med elementet mot ryggstödet får ju luften rimligtvis svårare att röra sig fritt, vilket medför att lådans dimensionering inte stämmer. Vänder man lådan så elementet spelar bakåt i bagagerummet fungerar avstämningen bättre. Exempel: en typisk sluten låda på 25 liter spelar i ett bagagerum på 300 liter. Skillnaden i volym är då så stor att det i praktiken är den lilla volymen i lådan som avgör. Men hur man än vrider och vänder på det, om basen inte får fritt till kupén så kompromissar man. Vilka kompromisser som är värst är svårt att säga. |
|
|
Bestämt mig för att bygga båda sidorna vinklade, men dom förslag på låda som jag fått utskickat av BRL är på en basreflex låda, fyller den verkligen någon funktion när den bara spelar i skuffen ?? |
|
| Jeg ville valgt sluten låda tror jeg, men forutsetningen er selvfølgelig at elementet er beregnet for sluten låda og inte basreflex (!). | |
|
Ja det är ju faktiskt en självklarhet. Men jag ville bara veta ifall det fyller någon funktion över huvd taget..? |
|
Robsarve |
Ja. Du får en effektivare låda = mer bas. |
| Robsarve: Om "skuffen" er tett, da er det blir det vel litt annerledes..? | |
|
Ta det som pass bäst du och fokusera mer på att få fast lådan i bilen så bra du bara kan i bilen. Så länge elementet får spela fritt, och inte har nåt direkt framför sig, så ska det i teorien spela bra båda hållen. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.