AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
712

När senast montera vinterdäck?

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Försökte att söka på detta men fick så många konstiga träffar.

När måste man sätta på vinterdäcken? Senaste datum? resp. vid väglag?

Mvh / Wall
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Citat från vägverkets hemsida:

"Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när det är vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

4 kap. 18a§ Trafikförordning (1998:1276)"

Här är länken:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
patrick0209
hej
första datumet är den 1 october-31 mars
deta böjade gälla i år har monterat vinterdäck på min bil dubbfria
och monterat dubbdäck på min cyckel

MVH
Patrick
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man får byta till dubbdäck från 1 Oktober, men du MÅSTE ha vinterdäck (dubbat eller dubbfria) from 1 December vid vinterväglag.

Sedan finns det några undantag från reglerna (utlandsresa, utländska bilar mm)

Men man har väl inte vinterdäck bara för att lagen säger det, utan för att minska risken för en olycka!? ;o)

Mvh

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare Wallace!

Om jag vore du, så skulle jag se till att få på vinterdäcken i helgen eller iallafall innan Oktober månad är slut. Var i Stockholm bor du? Jag bor i västerort Hässelby/Vällingby och det kom ner snöblask från skyn vid 3 tiden i eftermiddags vilket resulterade i lättare halka. Du vet väll att även nya vinterdäck bör köras in minst 30mil på barmark, eftersom tempen ligger relativt stadigt under 5+ så börjar sommardäckens prestationer försämras och vinterdäcken med väglag göra sig påmint. Snöblasket behöver inte betyda någonting men har man otur så resulterar det i ett snöoväder så för att vara på den säkra sidan så kanske man skall montera på vinterdäcken!

Bara ett litet tips!

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
Här uppe i Sundsvall har vi snö nu =) Woooo!!

Men det var då ett helvete att traggla sig ner på affärn med sommardäcken på. Har en stoppskylt i en uppförsbacke på vägen hem, inge kul att stanna vid den och sedan komma igång.. Kan säga att jag hade tagit upp både höger och vänster fil innan jag var igång igen, haha! Snorhalt!

Mina däck åker på så fort jag kan röra mig normalt igen :)

Men som sagt.. Även om det inte ser halt ut, kan det förvärras eftersom sommardäcken i princip blir stenhårda runt 0ºC, eftersom gummiblandningen inte är avsedd för sådana temperaturer! Detta medför att till och med lätt frost kan bli en livsfara med lite otur!

// Björn Eriksson
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Mina dubbdäck åker på snarast inför helgens fisketur. Jag tycker det är dumt att chansa med sommardäcken för länge eftersom man aldrig vet när halkan slår till vid denna årstid. Förutom att däcken bör köras in några mil på barmark innan säsongen så tycker jag även att det vintertid ofta är snö och isfritt på vägarna i Stockholm. D.v.s. dubbslitaget får man i alla fall.....

/Olle
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
patrick0209: Varifrån har du fått att det är nya regler för i år?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Crippe II
Tillåtet med dubbdäck är det från 1 november. lag på vinterdäck är från 1 december om väglaget är sådant att det innebär ökad olycksrisk med sommardäck. Vinterdäck med dubb skall bytas senast 30 april om inte det är så att det föreligger vinterväglag då får du köra ända tills det är tillrådigt att byta till sommardäck.

Mvh Crippe II

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då kör vi ett citat till från vägverkets hemsida:

"När får dubbdäck användas?
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober - 30 april och under annan tid om det är vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck.

Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 2003:22)"

Mvh

Crippe II
Då ber jag om ursäkt! Det har varit 1 november förut. Tack för rättelsen.

Mvh Crippe II

Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Jag korkade på mina vinterdäck igår, känns skönt att vara lite före total istid.(Vill ha längre sommar)

///Henke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Crippe II, jag håller aldrig datumen i huvudet för de ändras "hela tiden"! ;o))

Bättre att gå in och kolla på vägverkets hemsida när det börjar dra ihop sig för byte mellan sommar/vinter.

Tror faktiskt att det var i år som man tidigarelade möjligheterna att lägga på dubbdäcken, så det är nog väldigt många som inte har uppdaterat datumet!

Mvh

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dubbdäck var tillåtet från 1:a Oktober även förra året!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
I Norge har vegmyndighetene gjort et untak i år. For et par dager siden gikk de ut og sa at alle får legge om til dubbdekk før 1. november, samtidig oppfordrer de til å legge om snarest pga de tilfellene med is som har oppstått på veiene runt omkring.

Kanskje inte så interessant for en svenske? :))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.