|
|
|
|---|---|
|
Ska man serva automatlådan efter ett antal mil eller är det bara olja+filter som gäller.Min har gått 21.000mil. Har en tendens att ryck efter inbromsning och gaspådrag (händer dock väldigt sällan). | |
|
Kolla i serviceboken. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Egentligen ska man inte behöva röra lådan, det är underhållsfritt enligt BMW själva. Av egen erfarenhet så skadar det inte att byta olja+filter och göra rent filterinsatsen tex var 6000:e mil. När man tappar ut olja kommer ungf 1/3 av all olja ut så man kan inte byta all olja utan fräschar gradvis upp den så att säga. Citat från någon amerikansk verkstadskedja "Olja är billigare än metall, kostar lite att byta". Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Tack Asken för informationen.. Om det vore som mageng anser att alla svar fanns i serviceboken så vore livet enkelt!! |
|
|
Bra citat "Asken" hade. Har hört följande citat från en automatlådeexper "Byt oljan i automaten lika ofta som du byter oljan i motorn". Själv byter jag oljan (1/3 enl Asken) var 1000:e mil. |
|
|
Hej ! Ni som har bytt olja i lådan, hur gör man rent praktiskt för att få i nya oljan i lådan ?? Det är en 540-93, automat så klart (!). MVH Cobran BMWCS 436 |
|
|
Så här får du in oljan i lådan: Som du säkert upptäkt måste du fylla på oljan underifrån. Jag har för min del tagit en 1 liters plastflaska (en sådan man dricker i när man sportar). Har i den jängade korken gjort ett hål och trätt ner en slang i botten på flaskan. Sedan tätat mellan korken och slangen med silikon. Har du gjort rätt kommer oljan, när du trycker på flaskan att komma ut ur röret. När du fyllt på så att det rinner över i påfyllningshålet på lådan startar du bilen och går igenom alla växlarna på tomgång. Därefter ställer du växelväljaren i "P" eller "N". Sedan kan du fylla på en knapp liter till. Ett tips är att ställa oljedunken i varvmvatten innan du fyller lådan. Då rinner oljan lättare. Lycka till !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.