|
|
|
|---|---|
|
Kom precis hem med med min 525 tds. Konstaterade efter div ljud från motorrummet att jag har världens största glapp i fläktremmen, eller den remmen som driver det mesta i framkant på motorn. Remmen ser fin och hel ut, men ändå så är det flera cm klapp vid tex generatorn. Allting verkar att sitta fast som det ska. Men nåt är helt klart allvarligt fel. Nån som vet om det är nån spännrulle som kan ha lossnat, eller vad som kan ha hänt? Jag har inte än hunnit bekanta mig mig med hur det ska se ut där framme. Men finns det idéer om vad som kan ha inträffat??? | |
|
Hallo, Du har råkat ut för precis samma sak som mig. Det sitter en remspännare i motorns överkant, ser ut som en liten stötdämpare. Den trycker mot en vinkelarm med hjul som remmen vilar mot. Denna vinkelarm har "tippat över" i slackat läge pga att dämparen är utmattad ("Dämparens" nedre del pekar något åt höger framifrån sett). Ta något att bända med, lämpligen en kofot eller liknande, och tippa över den till vänster. Då sträcks remmen igen! Detta händer vanligen då motorn ruskar till av någon anledning. Vanligen vid kallstart, motorstopp eller liknande. Jag har köpt ny "dämpare" men ej bytt den ännu, men jag är inte orolig över att det skulle vara några problem. En nyfiken fråga, hur långt har din bil gått? (Min -98:a 525tds har gått 16.000 mil) Lycka till! |
|
|
Hej, Jag lyckades faktiskt klura ut problemet tidigare idag. Och mycket riktigt är det precis som du säger! Den lilla dämparen hade tippat över. Så, jag tippade tillbaks igen :-) Jag beställde även en ny "dämpare" på BMW idag, den kommer om några dagar, så jag får ta det lugnt med bilen o byta den sen, så ska allt va frid o fröjd. Bilen har gått 27000 nu! Det är ju faktiskt en bit. Tack för hjälpen ändå! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.