|
|
|
|---|---|
|
Hej, vad är det meningen att man ska suga ur oljan ur egentligen? Finns det verkligen motorer(/växellådor) utan urtappningsplugg i botten (brorsan påstod att det skulle finnas sådana)? Det måste väl isåfall vara riktigt dumt konstruerat, för då lär man väl inte kunna få ur den där sista slurken på botten där allt skit ligger(det som man verkligen vill få ut alltså). Sen att en oljesug kan vara bra till att fylla på olja i t.ex. växellådor har jag ju märkt, men med tanke på namnet så lär det väl vara meningen att man egenligen ska suga olja med den. (iofs så måste man ju suga in oljan i "sugen" först för att kunna få i den i växellådan). Jaja, någon kanske kan förklara det här för mig ? =) | |
|
Ja du utan oljesug hade min v8a i båten haft rejält svart olja nu.Annars brukar jag låta sugen gå medans man plockar fram lämpligt kärl till bilen,på detta vis blir det mindre kladd.Naturligtvis tar man alltid pluggen om det går.Sen finns ju manuella oljesugar/påfyllare som är utmärkt till lådor o axlar,du fyller tex vxllådan på 1min. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
| Ahh, båtar! Det var ju ett användningsområde jag inte alls tänkte på! Men till bilar så har jag aldrig haft behov av något annat än en hink av lagom modell. Man får ju såklart lite oljesull på handen när man ska ta ur pluggen, men sånt dör man ju knappast av =) | |
|
Finns faktiskt vissa bilar som har slutna system för växellådan, dvs ingen avtappningsplugg! Där litar man på (hoppas) att oljan skall fungera under hela bilens livslängd. Vet iofs inte vilken livslängd man räknat med och om det är växellådan som skall sätta gränsen... ;o) Däremot har jag aldrig hört att motorerna saknar plugg. Bäst är precis som trucker skriver, att tappa ut oljan via pluggen, då får man med mest smuts. I båtar är det inte ovanligt att oljepluggarna sitter väldigt trångt till eller i vissa fall rent av på ett sådant sätt att det inte går att tappa ur oljan via pluggen. Då är det bara pump som gäller! En mycket enkel variant på manuell oljepump/sug är att ta en bensintanksblåsa till en utombordsmotor och koppla på en meter genomskinlig pvc-slang. Dock olämplig om man har många liter att pumpa (man blir trött i handen!), men oljebyte i manuell växellåda eller bakaxel är inga problem! (har själv pumpat upp olja i både växellåda och bakaxel på det sättet). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns faktiskt vissa bra saker på tema,denna är helt suverän att fylla tex bakaxl med+att den funkar till tusen andra saker, tex suga koppen för bromsvätskan tom vid byte.Haft min 3år ua. mvh/trucker Sökresultat Din sökning på ordet "oljesug" gav följande träffar: Söktips: Sök med namn eller artikelnummer. Produkter Oljesug För påfyllning eller uppsugning av olja, rymmer 0,5 liter. Anslutningsnippel 10 mm för slang. 79,90 kr Länk Länk NY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.