AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.479

Lufta servon

Jurke
Hej!
Efter att ha upptäckt att min servoolja såg ut som en grå vattnig sörja beslutade jag mig genast för att byta den. Sökte runt lite här på forumet och fan hur jag skulle göra.

Hissade upp fronten och följde slangarna från servoolje-behållaren ner till vad jag förmodar är själva servon. Båda slangarna gick in i samma klump som sitter till vänster om oljetråget. De båda slangarna skruvade jag ur och oljan ran som bara den. Nu började jag svänga med ratten och oljan öste ur. När det slutat droppa så skruvade jag fast slangarna igen och fyllde på med ny olja CHF 7.1(stod på locket att det skulle vara det). Nu rattade jag igen och det bubblade som bara den i oljebehållaren. när det inte bubblade mer så förmodade jag att systemet var luftat.

Nu till problemet: Efter att jag bytt olja så hackar det till lite i ratten när jag vrider den i låga farter, även stillastående. Det känns som det tar emot och sedan släpper igen. Det kvittar vilket håll jag vrider åt och det händer bara när jag rubbar ratten när den varit i samma läge i några sekunder.

Har jag inte luftat klart eller kan det vara något annat fel?

mvh jurke-man
Jurke
Någon som vet?!

Samma sak även när bilen är avstängd!

Mvh jurke-man
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Luftning sker genom att du vrider ratten ut i maxläge åt ena hållet, tillbaka till mitten, ut i samma maxläge igen, därefter tillbaka till centrum, vrid till max åt andra hållet, tillbaka till mitten, ut till max igen.

Dvs vrid ratten max åt vänster två gånger och max åt höger två gånger.

Kolla att servooljenivån inte har sjunkit för mycket efter processen, då måste du toppa upp med mer olja.

Därefter skall systemet vara luftat.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hur gick det jurke?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag hade samma problem med min förra bil. Jag löste problemet genom att byta ut oljan. Min metod var lite annorlunda än din. Jag använde en oljesug för att tömma servtanken. På det sättet fick jag ut all slagg som hade samlats i tanken och skapade prblemet med hackande styrning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.