AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.534

Hjälp med generator brus...

Power_up
tja..

har sökt runt lite men inte hittat all info som jag skulle vilja veta.. har en 325:a 90 å har kopplat in 2 slutsteg (DLS CA 21, MAGNAT 4 kanal) 1 st DLS magnesium series.. och 1 dls bas w7/10. huvud enhet pioneer 7100. detta e inte första gången som jag kopplar stereo heller.. men det är så här som jag har gjort.. kopplat in cd:n dragit två lågnivå kablar genom mittkonsolen å under baksätet. kopplat plus 33 mm2 från batteriet in till ett kollpings splint och ut med 2 21 mm2 kablar.. samma sak med jord.. jord punkten ligger på samma ställe som batteriet är jordat.. till problemen.. ett satans generator brus samt att när man höjer från volum 0 - 1 så knäpper det till ihögtalarna och låter typ som en helikopter i bakgrundern.. även när bilen e avstäng.. vad är det som är fel.. har dubbel kollat allt å provat allla kablarna... å inget hjälper .... några vettiga tips om vad jag skall ta mig till .. tack på förhand..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dra signalkabeln till slutstegen en annan väg, eller pröva med en galvanisk avskiljare, finns på biltema för 70:- tror jag...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du samma jordpunkt för alla komponenter i stereosystemet radio och slutsteg)?

Om inte kan det bli brus och vinande!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En sak att testa kan ju vara att flytta jordpunkten som nu sitter på samma plats som batteriet är jordat. Risken finns att de delar av anläggningen som är jordade där har bättre jordning än huvudenheten i fram. Lite tillspetsat kan man säga att det är bättre att ha lika dålig jordning överallt än olika bra. Se bara till att anslutningen har bra plåtkontakt.
Det kan ju också vara så att kombinationen huvudenhet-slutsteg inte passar ihop. I och för sig knappast vanligt, men eftersom du har två olika slutsteg kan du enkelt prova att plocka loss lågnivån till ett i taget och se om oljudet försvinner. Ett sådant test låter sig ju lätt göras. Tänk bara på att om du har ett lågpassfilter på basen kan det filtrera bort mycket av störningarna. Eftersom det är en w710 misstänker jag att det rör sig om en basreflexlåda. I så fall kan den ju spela högre frekvenser, även om de kommer att falla av efter hand, så du bör prova utan lågpassfilter.

Vilket steg driver vad? Kör du subben på CA 21 och framsystemet på 4-kanalaren?
Power_up
det va tänkt att köra CA 21:et till basen.. fast med det steget så försvann lite av allt brus.. så nu har jag det till framsystemet lite halv tråkigt att att bara ha bas annars... men när allt funkar så skall CA 21= bas Magnat 4 Ch = framsystem.. det skumma e att jag hade allt alltså samma kablar å allt i min gamla 740 å då vart det inga problem.. alltså med brus å skit.... men vad tror du om man jordar cd:n i skuffen där jorden går till stegen .. å sedan skaffar en jordisolator.. det borde la funka eller.. fan alltså har hållt på med rätt så mkt stereo i alla mina bilar.. å har aldrig haft dessa problemen förut.. så nu känns det som man e tillbaka på dagis igen .. trodde att jag kunde detta nu.. .. det sura e ju att jag hade dragit allt relativt snyggt.. å nu har man rivit upp allt igen .. så det ser ut som ett jävla bombnedslag i min skuff.. fast det e la smällar man får ta.. =).. men som sagt skall prova att jorda om cd:n å skaffa jordisolator till lågnivån.. så får vi se om det blir bättre.. hoppas på det iaf... m
No
5.161
Nockenwelle
Det finns ju flera möjliga källor till störningar:

Defekta eller illa konstruerade apparater.
Störningar via jord eller matning
Impedansmatchningsproblem mellan komponenter
Jordloopar
Störningar som plockas upp av signalkablar
Felinställda gainkontroller

Av dessa är den sistnämnda lätt att kontrollera. Ställ slutstegens gain på min, blir det bättre?
Den näst sista är också lätt att kontrollera, skaffa en extra signalkabel, plocka ur huvudeneheten ur instrumentbrädan, men behåll alla anslutningar utom lågninvån. Sätt dit den extra lågnivåkabeln och dra den utanför bilen till slutsteget i skuffen (har du taklucka kan den gärna ligga på taket). Stör det fortfarande lika mycket, prova att röra lite på kabeln. Det skall inte behövas någon dyr kabel, utan det skall räcka med en ordinär kabel.
Om dessa två felkällor är troligast eller inte spelar kanske inte så stor roll, de är enkla att kontrollera och det kan vara bra att diska av dem. Att testa med jordloopsisolator är också lätt och, som rob_t_j72 skriver, billigt.
Jordpunkter kan vara lite mer jobb. Själv har jag tidigare gjort så att jag lagt en extra kabel från huvudenhet till bakluckan när jag ändå drar lågnivå, bara för att ha möjlighet att jorda allt i samma punkt, men det har aldrig behövts, så kabeln har blivit liggande oanvänd i bilen.
Power_up
mmm.. har faktiskt aldrig hört att man skall man skall dra en x-tra jord kabel... men man lär så länge man lever .. å jag skall prova några av dessa "lösningar" så får vi helt enkelt se vad som händer..

tack för hjälpen
Knappast troligt att extra jordkabel bak från huvudenheten hjälper, den får ändå jord från sin montering i bilchassiet och via skärmen i antennkabeln, och det bildas en rejäl jordslinga till nya jordpunkten. Problemet du med 99% säkerhet har just jordslinga via lågnivåkabeln bak till slutstegen. Har du gjort det enkla självklara testet att lossa lågnivåkablarna tillfälligt bak vid stegen? Tystnar det då så är spänningsmatning och jordanslutning till stegen säkert OK.
Isf är det bara att montera på en jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln. Finns mycket att läsa om detta här på bilstereoforumet.

FP
No
5.161
Nockenwelle
När det gäller jord till chassit så beror det ju hur den är monterad. Om jag minns rätt så sitter huvudenheten i plast i exempelvis E36. Jordslinga via antennkabeln är ju enkelt att kontrollera genom att lossa antennkabeln från huvudenheten och testa att spela en CD.
Min kommentar med den extra kabeln var nog inte tänkt för dig egentligen, eftersom du ju redan lyft på inredningen och dragit kablarna.
En annan källa till störningar är högtalarkablar som blivit skadade och kommer i kontakt med plåt. I bästa fall ger det störningar, i värsta fall skadar det slutsteget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.