|
|
|
|---|---|
obellix |
kan nån hjälpa mig jag har en e 36 4 dörrars import som jag var in och besikta så fick jag förhöga avgasvärden co hög hc hög lambda fel,så jag undrar om det är kattarna som är slut eller om det är lamdasonden |
328_huggarn |
kan vara både och, testat med en flaska k sprit? ska väl även gå att skruva ner co halten! test att söka.. du kommer att hitta en uppsjö av liknande inlägg! hoppas det ordnar sig.. |
|
gah,, satt och skrev en lång roman till svar... råkade tryck på esc.. nåja. sammanfattning av det jag skrev (som jag inte orkar skriva igen) kontrollera att lambdasonden fungerar med multimeter (sök efter korrekt värde) kontrollera om bilen går bra på tomgång. kontrollera efter luftläckage vid insug. lycka till //K |
|
328_huggarn |
lamda. värdet ska vara 0.8 - nå mer om mitt lilla minne inte sviker mej helt.. |
|
Öhhhh....Lambda värdet skall väl ändå vara 1??Lambda e väl ett tal som beskriver typ förhållandet mellan bränsle/luft o hur "bra" förbränningen e...Lambda över 1 betyder väl att bilen går "lent" har ja för mig,eller så var de tvärsom...I vilket fall ett lambda värde mellan 0,97 - 1,03 e godkänt av SBP i vart fall.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
328_huggarn |
Dawwe: okej.. då var det jag som var ut och cyklade en sväng.. |
|
Idealvärdet är helt riktigt Lambda 1! Om det inte är det, kan det vara ett tecken på att motorn går för fett eller för magert. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
obellix |
jag får tacka för alla svar jag har hittat på ett komplett avgas system med lamda så jag byter det får vi se hur det går |
| var bilen ordentligt varmkörd när de gjorde avgastesterna?? | |
|
Varmkörningen är viktig. Förra vintern var jag och besiktigade, men fick vänta nästan en timme innan det var dags att köra in i hallen, samtidigt som det var kallt ute. Jag har dessutom bara 5-10 minuters körning till stationen, så bilen var inte helt uppvärmd när jag kom fram. Som vanligt kopplades mätutrustningen på direkt när bilen kom in i hallen och jag fick se ett lambda-värde som låg mycket långt från godkänt. Tusenlapparna fladdrade förbi ögonen, men efter hand närmade sig värdet 1, men det tog ett par minuter. Till slut låg dock lambdavärdet på 1,00. I och för sig är ju det här knappast någon nyhet för de som jobbar på Svensk Bilprovning, så de bör ju ha låtit bilen få chansen att bli tillräckligt varm. |
|
| varmkör bilen ordenterligt och åk tillbaka ocm mät! det gjorde jag å då funkade det. pga att de inte stoppar in givaren tillräckligt långt in i avgaspipan.(speciellt om du har groft avgassystem som jag) Bilprovningen har förkorta instrument som de stoppar in i avgassystemet om du har t.e.x sportsystem på dem,de är anpassade för orginalsystem. Detta har min cervise kille förklarat!! mvh tjabo | |
|
Tjabo4: Mätsonden är anpassad för att komma lagom långt in i avgassystemet. Använder man mätsond inbyggd i avgasslangen styr detta hur långt in den kommer, använder man en lös mätsond klämmer man den i ändröret vilket i sin tur styr mätsondens instick i avgassystemet. Så servicekillen visste nog inte riktigt vad han pratade om i det fallet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| ja 2l k-sprit på 10 l bensin sen står det väldigt lågt | |
|
Fattar inte det här snacket om K-sprit... Ni som sölar i det, bryr ni er inte om VARFÖR bilen ger fel avgasvärden eller är ni helt enkelt okunniga? K-sprit kan väl vara ett alternativ på en gammal sur förgasarbil, men knappast på moderna bilar med elektronisk styrd direktinsprutning. Går bilen för fett brinner katten upp och går den för magert blir förbränningstemperaturen för hög och bilen kan knacka. Dessutom är det oftast en bra affär att lösa problemet på riktigt och få ner bränsleförbrukning plus att bilen blir piggare. Att det sitter en sond på bilen är ingen slump! Det är inte konstigt att det finns så många slitna och slutkörda bilar därute med den mentaliteten... |
|
|
Ett tips till alla som får fel värden på besiktningen. Varmkör ordentligt! Blås ur bilen riktigt ordentligt i 2-3 minuter efter att bilen fått upp normal temp, detta krävdes på min 325:a jag hade vid båda tillfällena jag besiktade den. Länk Länk |
|
|
hade samma fel på min förra bil.. att hc och co va för högt. visserligen va de en sudi men kanske e typ samma sak... jag bytte rotor och fördelare så fick jag bra värden... innan hade jag ett hc-värde på dryga 300 och efter bytet fick jag ner det till 42! testa de.. kan inte vara så fasansfylt dyrt heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.