AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.978

rutorna fryser fast

D-diddy
Hallå gott folk.
Vintern kommer med stora stormsteg, och i morse så hade rutorna fryst fast, efter som dom ska åka ner en liten bit (likt på cupeerna) så gick det inte stänga dörren helt. Behandlar ni rutlisten på något sätt för att dom inte ska frysa fast, eller är det bara att köpa sig en vinterbil???
David
patrick0209
hej
mitt råd är att du köper en vinter bil t.ex en volvo 240 från 1980 talet i så fall känner jag en som har en sån bil som är ny.bes utan anmärkning
PRIS:????????????? tar jag reda på om du är intereserad av den dne är lite rostig på utsidan som alla gamla volvo

X-
375
X-ray
325i -87
Håller med patrik, synd att utlova en M cab till vintergudarna...
annars kanske nått fettaktigt på gummilisterna kan funka ? iaf som nödlösning..

Lycka till iaf
det finns diverse medel för att behandla gummilister.
men jag tycker du ska köpa dig en vinterbil istället för att låta beemern lida i saltslasket.
Tesfes
Silikon på listerna kan göra susen, men jag skulle nog sladda runt i en liten Fiesta eller nåt i vinter...
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg kjøpte en is-skrape (med børste) på mekonomen ista. Tror jeg ga 69,- for den. Den eneste dom hadde. Det fulgte med lås-olje og en tube med silicon (tror jeg det var) som man kan smøre på gummilister o.l.

Mins jeg leste et sted på forumet at man inte skal anvende silicon, men det kan hende at jeg har oppfattet feil. Det er kanskje et alternativ?

Har inte opplevd problemet med at rutene fryser fast (enda).
D-diddy
ääsch det är ju bara en bil ingen altartavla, har föresten hartdtop och asc+t till den så att den klara nog vintern fint. ska techtylbehandla bilen i veckan samt vaxa upp den så jag stänger ute vädergudarna helt.
men har du några produktnamn på dessa medel Draedon.
David
To
246
Tommy^
325 diesel touring -07
Ha en kupévärmare i bilen .

Då fryser inte rutorna fast.
Kupe värmare+motorvärmare är lösningen för både motor och rutor...

D-diddy kolla på Clas Ohlsons, dom har en Turtle Wax produkt som är till för att behandla lister så dom inte fryser fast.
har dock ingen egen erfarenhet av den, men det är väl värt ett försök kanske?
Ett garage kan funka oxå... ;-)
patrick0209
hej ställ in bilen och köp en bil du behöver inte köpa min
för att en bmw har dåliga vägegenskaper på vinterväglag

MVH
Patrick
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
patrick: Slutt å mas om at han skal kjøpe en annen bil, han vil jo kjøre sin bmw hele året, inte bare sommerhalvåret.

Skulle være takksom om noen bygde en garasje eller ordnet strøm bort til min parkeringsplass på jobben, slik at jeg kunne satt meg inn i varm bil hver kveld etter jobben.
Et
81
Ettan 83
E36 320iA Touring -96
e30 320i -83
En lång skarvsladd kanske =P
og
21
oggy
328 coupé -95
Alla säger ställ in bilen! Klarar inte en BMW Vintern????
En som är trött på att BMW ROSTAR!!!! fortfarande...
Alla säger...?

Inte jag inte! Kupe' + motorvärmare säger jag..

Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Klarade min porsche vintern, så ska min bmw klara det också... Motorvärmaren och kupévärmaren får hjälpa mig se till att så blir fallet..

mvh Sahlin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Klart att den klarar vintern. Varför säger alla att man ska ställa av den??
För övrigt så har väl cabbar och couper i så fall samma problem med frysta rutor. Sätt in kupevärmare eller ställ bilen i garage eller carport är mitt förslag. Några trilskande tillfällen med frusta rutor eller lås får man nog leva med dock...

Länk Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag ska berätta hur man inte gör. I februari hände mig samma sak. BIlen hade motvilligt bott utanför garaget en vecka på en parkering i Skövde. Snö och tö och frost omvartannat och jag öppanr med fjärren och ska lägga in en väska på passagerarsidan och rutan går inte ner men dörren öppnas 1,5 cm och "hänger fast i rutan". Nåväl öppnar på förarsidan och kliver in utan problem, tar fram skrapan och börjar skrapa i den 5 mm tjocka fastfrusna is- och snösörjan. Tycker det ser rent ut och försöker hissa ner rutan några cm med knappen inne i bilen. Elhissmotorn startar men rutan rör sig inte - det finns frost under fönsterlisten i dörren. Jag trycker förtvivlat på uppåtknappen men elhissmotorn har bestämt sig för att neråt ska den dra och det gör den. Innan jag hunnit fundera på var säkringen sitter (slå av tändningen räcker inte på min bil då dörrarna är öppna) så säger det pang och rutan seglar ner i dörren i slowmotion. Har jag bränt elhissmotorn nu tänker jag - fan! Ringer BMW i Skövde och berättar att jag tänkte köra till Karlskrona och helst utan öppen sidoruta i 5 minusgrader. Jag erbjuder mig att hjälpa till med det jag klarar om de bara fixar det svåra. OK! JAg åker dit -lite småkallt. Jag demonterar dörrsidna och får lite hjälp att skruva loss krysset som rutan vilar i. Det är alltså inte motor utan två nitar som motorn skjuvat av - det är krut i alla BMWs motorer - även elhissmotorerna. BMWkilllen sätter några svetspunkter i stället för de avskjuvade nitarna och vi passar på att byta plastbitarna som rutan vilar i. Skruva dit allt igen och det funkar. Missade att göra fininställningen av rutan höjd så det blev efterarbete hemma sedan.
Ett gäng hundralappar fattigare kunde jag rulle hemåt en dryg timma senare än planerat.

Vad ska vi då lära oss av detta? Ha skrapan i bagaget eller i jackfickan. Öppna inte passagerardörren om du inte måste i sådan väderlek. Jag har haft silikon på listerna men tyvärr är det nog inte helt tätt mellan ruta och list i dörren. Dock fanns knappt något vatten inuti dörren när jag öppnade. Kryper vatten längs listen eller? Kan man få det tätare där? Byta lister?

/Patrik, vars bil oftast bor i garage, särskilt på vintern men cab med hardtop och dubbdäck blir min vinterbil.

PS En dålig ordvits: Nu när svensk däckstillverkning inte finns längre är det tur att det finns dubbade ;-) DS

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.