|
|
|
|---|---|
|
Försöker få fram vilken utv. som passar min bil bäst på strippen men vill ha lite hjälp från er,bilen en 535 E34 som gick 11.5/206 i somras,60 fötterna ligger på 2sek med nya 26/10.5/15 så jag har nog nå broblem i bakvagnen,tror att den är alldeles för mjuk bak,bakänden går upp närmare en dess vid växling,kör idag 3.45 klump och 535 låda,då är hastigheten med 255/40/17 och 7000varv,1=63km 2=110km 3=173km 4=243,byter jag till 3.07 bak blir det,1=71km 2=124km 3=195 4=273,en variant till är 3.45 +M5 låda,1=69km 2=117km 3=180km 4=243km. Effekt kommer det förhoppningsvis bli lite till i vinter om maskin håller ihop,bilen kommer med lite tur väga under 1300kg. Växla till fyran får jag ju göra vilket jag än bestämmer mig för sen är bara frågan vad som funkar bäst,vad tror ni. /Petri | |
|
Satsa på 3,07 eller lägre De är bra om den gör ca 80-90km/h på 1an, om den orkar vill säga,men de tror jag nog din maskin kommer göra:) Då kör du hela 60 foten på 1ans växel... |
|
|
3.07 varför så låg? i och för sig lättare att dosera kraften men tappar ju massa värdefullt hjulmoment även fast vrid finns i överflöd........M5-låda med 3.45 diff borde bli bäst med relativt lång etta men tätt uppåt. Om du har maxeffekt straxt under 7000rpm och så mycket mos som jag gissar så går du nog i mål ganska nära maxeffekt/max hjulmoment på fyran med den setupen vilket i sin tur borde ge den klart bästa tiden.......... "One for economy and One for the fun of it" |
|
| om du vill va riktigt seriös så varvar du inte mer än vad maxvridet ligger på för när du passerat den gränsen så ger inte motorn något mer krut och kan ändå gå på nästa växel utan tidsförlust för att det är sista biten på varvmätarn som kräver kraft i motorn. | |
|
Vrid spelar inte så stor roll inom dragrace, mest bara HK. Ca 80-90 på 1an samt gå imål på nästan fullvarv på 4an tycker jag vore optimalt. Min kommer göra ca 250 på 4an nu,och de blir perfekt. |
|
|
Max_F??? Vridet på vevaxeln spelar inte någon roll, det är hästkrafter som gör att det rör på sig, resten fixar man med rätt utväxling vilet ger ett högt hjulmoment ändå.......titta bara på Formula1: maxvrid ca330nm maxeffekt ca830 hästar vid typ 18000rpm dom är lägre växlade än en traktor..... Precis vad jag menade Andreas! M5-låda med 3.45 diff är nog bäst då..... "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
3.07+M5 låda kanske vore nåt då,blir en ännu längre etta men då blir ju toppfarten på fyran kanske onödigt hög,273km. Gäller ju att den orkar dra då. |
|
|
Blir det inte lite svårigheter att komma iväg från starten med så lång 1:a? Jocke Salhin har ju haft stora bekymmer det förut. För att komma iväg fick han ju elda kopplig som fan. Klev han av för hastigt då orkade inte motorn och bilen hoppade en jävla groda. Gjorde inte hans ca: 80-90 km/h på 1:an. Visseligen så har Petri mer vrid i sin maskin, men den är även bra mycket tyngre. Jag tror att ca 70 km/h på 1:an skulle funka bra. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Sahlin hade problem med för lång etta, pga att det inte är lika bra launch på mbe som de är på Autronic, tror han bara fick upp 1 kilo ladd.Och de kan kanske bli lite klent för en 4cyl.. Gör den 60-70 på 1an så lär man växla till 2an innan 60 foten, men hinner man med så funkar de,de såg man på bäckis bil förut,den gjorde väl bara 60 på 1an. Kanske blir lite väl med 3,07 och m5 låda på din petri, men varför inte prova? är ju inte så mycket jobb |
|
|
Petri:har inte haft så stor koll på ditt bygge så kan du skriva lite kort vad som är gjort med den? kolvar, stakar, Sprut, laddtryck? turbo? mappad av vem? lite sånt =) BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion |
|
|
Hmm de är väl 745 block,535 topp,m5 spjällhus med hemmabyggt plenum. Maxad GT42 turbo:) Prospark sprut,mappad av viby racing... det är väl lite enkelt förklarat |
|
|
Tror nog oxå att det blir lite väl med 3.07+M5 låda,blir nog o prova 3.07 och 535 låda,blir ju lite billigare och åka 535 lådor. Byggd precis som Andreas säger,blir lite nytt i vinter,lutar åt portad topp,ny koppling,bort med o-ringningen i blocket och kanske köra pyramidringar och framförallt ska den mappas nån annanstans,hade i somras en avgastemp på ca 600grader,lite i lägsta lagret så det borde finnas lite mer o hämta bara med mappning.Samtidigt så väntar man ju på den dan då typ en stake ska titta ut.Originalgrejerna kan ju inte hålla hur länge som helst,men jag hoppas den håller nästa säsong oxå sen börjar det väl bli dags och gå över på 4-ventilsteknik och även slippa dessa hållbara vipparmar. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Rent generellt, så kort 1:a som fästet tillåter. Den acceleration du tjänar i starten är viktigare än topphastigheten i slutet av de 402. Har du både bra 60 fotare och varvar ut fullt strax innan mål så ligger du rätt. Det gällde i alla fall når jag höll på med dragracing för 20-25 år sedan, fast på den tiden mätte man inte 60ft tider. Vad jag vet så är de fyrväxlade Getrag 262/8 lådorna från 70-tals E3 och E12 starka och skall passa med transkåpan från sportlådorna. Har t.ex. 3,885/2,202/1,401/1:1 eller 3,764/202/1,32/1:1 i utväxling, Går kanske bättre att matcha mot slutväxeln om du bara vill använda fyra växlar. Dessutom brukar de vara billiga på skrotarna. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Den första lådan du nämner skulle kunna vara nått ihop med 3.07,den andra hade en ruskigt lång trea. | |
| Så låååång etta som maskinen tolererar utan att bogga gäller, punkt. Otroligt viktigt att få iväg bilen långt på första växeln då det är på första 60 foten en repas öde avgörs till större delen. | |
320-325 |
då kan ske man skall börja starta på 2an s växel då ..det är ju kanske ett billigar alt.. |
| Det är ett utmärkt alt. om bilen orkar. Behövs mkt mos och troligtvis launch med tändniningsbackning. | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Du har säkert bättre erfarenhet, men jag vet att när vi körde så blev tiderna sämre ju längre etta vi provade. Kan kanske vara olika om man kör turbo eller förgasare. Vi hade också teorier om att komma så långt som möjligt på ettan men för oss var det tvärt om som gav bättre tider. Det blev en dyrköpt erfarenhet med specialimporterade lådor med olika långa ettor. Nackdelen med kort etta var att drivaxlarna vred sig lättare och det var svårare att få lagom grepp i däcken. Nu för tiden ställer man väl släppet mer på kopplingen. När vi körde så provade vi sinterlameller med puckar som greppade direkt, gissa om drivaxlar och lådor gick sönder på löpande band. Med konventionella lameller så höll prylarna bättre, momentet togs upp lugnare på vägen mellan motor och asfalt, men man fick byta lameller ofta. Teoretiskt sett borde kortare etta ge snabbare acceleration, men teori och praktik är inte alltid samma sak. Bäckis: Beundransvärda tider du kör. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.