AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.311

"Oljeförsök på kamnockar"!

Sida 2 av 2
mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
Hej , kul tråd denna, finns det någon sida på nätet där de olika API , SG osv förklaras på ett förståerligt sätt?

Fullt ös spar tid
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här har du en hel del nyttig "oljeinfo", men den är inte riktigt uppdaterad:

Länk

Vill man ha mer specifika krav för exakt vilka tester som respektive klassning kräver, kan man leta runt en del hos t ex API:s- och Lubrizols- (en av de stora oljeadditivtillverkarna)hemsidor.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
Tack ska' han ha' Johan B, Blev rekomenderad att använda TWS 10W/60 till min E3 & 25" mil , vad tror du om detta.

See you//Ulf

Fullt ös spar tid
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TWS är en bra olja för äldre motorer då den är förhållandevis tjockflytande när den är varm.

Dessutom är smörjegenskaperna mycket bra i den oljan.

Man brukar använda TWS för att "bota" motorer som tickar i ventilerna mm.
Givetvis kan inte den (eller någon annan olja eller additiv) laga en defekt eller sliten motor, men den tjocka oljan kan ibland i viss mån kompensera för ett visst slitage.

Mvh

mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
OK, detta låter bra, Jag avr lite orolig då detta var en syntetolja vilket enligt min första tanke skulle bli för tunn när den blir varm.

Har idag en den billigaste Castrololjan då den drar i sig en del i bmw-tempo, har dessutom hällt i Militec för att vevlagren skall ha smörjning då den står längre stunder över vintern. Vad tror du om detta med militec?

mvh

Fullt ös spar tid
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Paap, hur har dina försök gått?

Jag är nyfiken! ;o)

Mvh

nida3
Tycker det är intressant att prova på detta sätt - det ger ganska klara skillnader mellan olika produkter.

Alla oljor har grund egenskaper - sedan är det additiven som påverkar dessa, additiv är dyrt (iklass med och dyrare än guld) och de förbrukas när du anbänder oljan.

Johan B: Hur många additiv är vanligt i en olja?

/Niklas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Niklas, exakt hur många olika additiv som finns i en olja vet jag inte och det skiljer sig säkert rätt mycket åt mellan olika tillverkare.

Oljans slutliga egenskaper bestäms av två faktorer.
1. Basoljans (basoljornas) grundegenskaper, vilka kan skilja mycket beroende på vilken/vilka typer av basoljor man använder i motoroljan.
2. Additivens egenskaper.

Additiven tillverkas av relativt få tillverkare i världen och dessa köps sedan in av de flesta oljebolagen (några få stora oljetillverkare som Mobil och Shell har egen tillverkning av additiv) vilka sedan tillsätts de basoljor som oljebolagen har som grund i sina produkter.
Oftast säljer additivtillverkarna som standardiserade "paket", vilka garanterar att slutprodukten klarar vissa klassningar om basoljorna håller sig inom vissa givna mätvärden.

En del additivsubstanser har olika uppgifter i oljan, andra stärker varandras effekt.

Kort kan man säga att de viktigaste typerna av additiv är följande:
* Anti oxidanter: som motverkar att oljan oxiderar med syre.
* Detergenter: som löser smuts i motorn.
* Dispergenter: som gör att smuts hålls svävande i oljan.
* Anti wear additives: som minskar slitaget i motorn om oljefilmen brister eller uteblir och det uppstår "metall mot metallkontakt".
* Rostskyddande substanser
* Viskostetsförbättrare: som gör att oljan får ett bredare viskositetsindex.
* EP-additiv: som gör att oljefilmen blir starkare.
* Olika vidhäftande additiv som gör att oljan håller sig kvar på metallen även efter mycket långt tid när motorn är avslagen.
* Skumningshämmande substanser.
* Flytpunktssänkande substanser: som gör att oljans flytbarhet förbättras vid låga temperaturer.
* Friktionsminskande additv
* Mjukgörande tillsatser: som håller packningar mjuka

Viktigt att observera är att många av additiven är synergiska därmed förstärker varandras effekter när de är i perfekt balans med varandra.
Om man sedan ökar en typ av additiv, förstörs balansen och en eller flera egenskaper blir då oftast mycket sämre (trots att en annan kanske samtidigt blir bättre).
Därför är det mycket viktigt att man inte förstör balansen genom att tillsätta diverse suspekta eftermarknadsadditiv!

Om Paaps försök visar något egentligen, är väl mer tveksamt eftersom det inte motsvarar normala driftsbetingelser i motorn! Men det är alltid kul med lite experiment! :o)

Mvh

Paap Reeder
Hej!
Mina olje"försök" gav ett klart besked och det var att SLX´n var klart bäst.
Försöken är nu avbrutna i förtid ty jag har plockat ihop M70:an igen och skall snart upp vägen igen för att köra ett 4-gastest varefter vintermössan åter åker på.

Genom ett litet misstag kom det en kväll att dugga på mina försöksnockar efter ca 2 veckors prov.
"OK - nocken" rostade på 3-4 tim. Av det drar jag slutsatsen att i princip all olja runnit av nocken.
"GTX3- nocken" hade också börjat "färgas litet" men hade kanske klarat sig ytterligare 24 tim.
"SLX- nocken" var helt blank och fin även om man inte kunde se ngn oljefilm på den men tydligen fanns det en skyddande film där.

Har underifrån tittat i "solar plexus" på min M70:a. Ser att det under kolvarnas undersidor finns en mörkare brun nyans av olja än i motorn i övrigt samt att det i små vinklar och vrår finns oljeavlagringar litet här och där.

Vis av det misstag jag gjorde med min M30 när jag rakt av bytte till SLX - varvid all skit lossade överallt - (då vet jag ändå att den motorn var renare generellt sett än min M70:a) så kommer jag nu att köra en GTX3 period till.
Därefter skall jag köra minst 10 "riktiga" delsyntetperioder. Eftersom jag byter olja 2 ggr per år kommer ni att få svar 2010 i januari .... fast då vete fanken om min M30 fortfarande är i farten som presumtivt jämförelseobljekt.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.