|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej ....."lyfter" detta till en ny tråd som en följd av gjorda observationer: Beträffande motorer och oljor som tar sig in i cylindrar har jag nu inlett ett empiriskt försök enligt nedan: (därmed inte sagt att jag på något sätt vill "tävla" med Castrols båda lab i England men eftersom placebo-effekten är hög när det gäller oljor (precis som för trimchipsens verkan och effekt) så duger detta försök helt OK för min M70 och mitt psyke) Väder och temp - enligt gällande väderprognos Tetsade oljor - OK standard + GTX 3 + SLX Testets ungefärliga genomförande enligt: har ställt min M70 i ÖD varvid jag acetontvättat tre "uppåtstående nockar" absolut rena in på blanka stålet. Sedan har jag flödigt hält resp olja över resp nock. Försöket är avsett att ge svar på "vilken olja som lättast rinner av". (Ett jäkla dyrt försök ty 1 lit SLX kostade 187:- .... men vi får se.) Beräknad försökstid är en vecka. Observation nr 1: 1:a obs gjordes redan efter ca 5 min där man tydligt kunde se att SLX´en - som är grönaktig - fortfarande färgade nocken grönskimmrande medans de andra var blanka. GTX´en och OK "std selection" är ju gula. Skall nu titta efter imorrn. Utredning under natten blir "hur fanken jag utan labutrustning skall kunna fastställa hur mycket olja det finns kvar på resp nock". ...funderar kanske helt enkelt att slicka på resp nock och känna efter om det smakar aceton eller OK std ...he he Vi får se vad jag kommer fram till. xxxxxxxx HAR NU EFTER DRYGA DYGNET gjort följande observation: Genom att helt enkelt med pekfingret känna på de aktuella nockarna kan jag helt säkert konstatera följande: A - OK stdolja -- nocken kändes torr. Okej litet fettig var den kanske men inte mycket. B - GTX 3 --- nocken var klart oljebelagd C - SLX- nocken var fortfarande klart kladdig. 20% mer än GTX 3´an. Nu skall observeras att motorn inte är körd. Annat läge kanske om den är varm. MVH /// Paap R IP: ...[228.234] |
|
Tror du kommer att få två grundläggande problem i ditt "försök"! 1. Oljefilmen som är "aktiv" i en motor samtidigt, är ca 1/10-dels tesked (!!!) = den nödvändiga oljefilmen är troligtvis inte detekterbar med blotta ögat/känseln. 2. Den "intressanta" avrinningen sker när oljan är varm (över 80 grader) och därmed tunn. I övrigt är det alltid kul med lite experiment, men jag tror som sagt inte att resultaten kommer att säga så mycket om hur oljan beter sig i normala fall. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
Hej Johan! Tack för svar. Jo ...jag vet ju det ovetenskapliga i mitt försök men vid +5 var det trots allt en märkbar skillnad som en amatörförsakre typ Ego trots allt kunde se. Skulle jag få min M30 ren skulle jag absolut gå över till SLX. Har läst ngnstans att man skulle kunna testa med att varmköra motorn på tomgång under kanske 20 min med diesel istf olja. Sedan några oljebyten och sedan avrunda med SLX. Vågar nog mig inte på detta trots allt. Tipset att succsessivt gå över är nog bättre. MVH /// Paap R |
|
Paap, diesel i oljan eller i stället för olja skulle jag akta mig för mycket noga! Känns som om det är stor risk för att du tvättar bort den tunna oljefilmen på många av de rörliga delarna i motorn. I såfall skulle jag hellre satsa på någon av de invändiga motortvättarna som finns. (även om jag helst skulle undvika dem med!) Bäst är givetvis att köra en riktig engineflush med Bilstein-systemet! Kolla denna länk: Länk Näst bäst är nog att slå i en bra olja och sedan göra ett "kort byte", dvs byta olja igen redan efter 2-300mil. Därefter bör motorn vara ren igen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det är kanske en engineflush din M30 behöver, Paap. Men kör på någon 5W-50(syntet) sedan o inte SLX. Jag menade inte att låta hemsk förut, men det verkade som om du jämt lyckades hitta trådar där jag + andra rådde undrande att använda syntet... MVH Robban |
|
|
Är det någon som har koll på vad en engine-flush med Bilsteins system kostar? Är det en försvarbar summa pengar, eller är det "onödigt dyrt"? /Anton |
|
| Runt tusenlappen... | |
|
Jag vill nästan rekomendera ALLA med bilar äldre än 7-8 år att göra en Bilstein motordialys/Engine-flush! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Johan B:Finns de nån firma i Sthlm som har Bilstein-Flush??? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Dawwe, vet tyvärr inte. Ring eller maila företaget i den länk som jag bifogade. De vet säkert! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
Hej! Rapport angående mina oljeförsök på kamnockar. Nu snart två veckor efter start kan jag definitivt konstatera följande: 1 - nocken med OK std-olja är i princip torr. 10% fettig jmf med övriga två provytorna. 2 - nocken med GTX 3 är 40% fettigare än OK- std. 3 - SLX är fortfarande 75% fettig jmf med efter den första timmen. Således: SLX rinner inte av nockarna. Nu har Johan redan invänt mot att det rinner av mycket mer om motorn är varm och det är helt rätt men jag tror att jämförelse-%:en kommer att var de samma. Vad jag önskar mig i julklapp är en ren M30 + M70 så jag kan helt gå över till SLX. MVH /// Paap R |
|
Paap, ser fram mot fler rapporter! :o) (Även om det finns vissa vetenskapliga brister enligt mitt sätt att se det - det är inte alls säkert att oljornas inbördes beteende är likadant när de är varma!) Jag måste bara fråga: Hur fasen har du fått fram 40, respektive 75%? Vad är det för "OK-standardolja"? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
Hej! Nja .... % hit å dit. Jag kunde iaf se en klar skillnad mellan oljorna .......helt enkelt genom att med pekfingret känna på nocken. Std oljenocken kommer att börja ytrosta om två veckor. sanna min ord! Jag är helt övertygad om att det här snacket om att SLX skulle rinna av nockarna och slita ner kammen fortare "saknar helt grund". Nu kanske jag måste avbryta mitt försök i förtid ty jag har fått för mig att digi-fota cylindrarna innifrån via tändstiftshålen - Spara det på en CD - så jag skall kanske om två veckor elda igång den för en liten tur. Hur många har en servicejournal med digishoots på cylindern innifrån? MVH /// Paap R |
|
Paap R, Att SLX skulle rinna av saknar grund, numera! Påståendena kommer från gamla historier i syntetens unga dagar, idag har oljan tillsatser för att motiverka att sådant sker. Vid extrema temperaturer har syntetolja dessutom visa sig rinna av i mindre grad. Alltså, förutom din egna test så finns mer vetenskapliga försök i ämnet. Och inte enbart på oljeföretagens marknadsavdelningar!!! |
|
|
Dawwe: Nacka Biltrim Värmdöv 697 ska ha. Aldrig mer färre än sex cylindrar ! |
|
|
Anders har rätt! Skrönor som säger att syntetoljan rinner av, härstammar från de första PAO-oljorna som var mindre polariserande (drar sig till metallytan) och därmed hade sämre förmåga att fastna på stillastående metalldelar (läs kamaxeln) än motsvarande mineraloljor. Detta är sedan länge löst genom att tillsätta olika ester-additiv som har starkare polariserande effekt än PAO-olja. Men som sagt, finns en hel del vetenskapliga tester som görs i olika oljelaboratorier. Vilken olja var det som var OK:s standardolja Paap? Är det en mineralolja, delsyntetisk eller helsyntetisk olja? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
Hej Johan! Har flaskan ute i vst. Det var den billigaste std. Kostade ca 40-50 pix. Jag utgår från helmineral. Skall skriva av vad det var för nått´. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej Johan! Har nu skrivit av vilken OK- olja jag hade. Den heter: OK Standardolja 10W - 30. På flaskan står det "..äldre 4-takts bensin och dieselmotorer utan turbo" ..(d v s till Volvo S 60 / 70 ...he.he ... därför att även om motorerna är nygjorda så är det frågan om gammal teknik??). Nåväl... sedan står det API SG / CD. Om två veckor kommer min kamnock att ha ytrost på den testnocken som har denna olja. MVH /// Paap R |
|
Paap, det låter som en ganska dåligt klassad mineralolja! Hur långt är du beredd att köra testet? (är du beredd att offra kamaxeln?) Tror iofs att det kommer att finnas kvar en mycket tunn men ändå tillräckligt skyddande oljehinna rätt lång tid! Väntar ivrigt på nästa rapport! :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Skillnaden mellan SG och SH är just klistret, SH och bättre oljor rinner inte av lika lätt! Undrar vad det står på Biltemas syntetoljor? | |
|
Biltemas 5W40-syntetolja är klassad API SJ/ACEA A3, dvs en bra olja! Däremot är deras 5W50-syntetolja endast klassad API SG! Inget vidare med dagens mått!, Nästa år kommer troligen API SM, men man har i nuläget en del diskussioner mellan motortillverkarna och oljetillverkarna då man har krav på kommande oljor som kommer att göra att de nya klassningarna framöver inte alltid kommer att vara "bakåtkompatibla" med äldre motorer. Det har hittills varit ett krav i API-systemet att en nyare oljeklassning automatiskt skall kunna ersätta en äldre, men så blir troligen inte fallet framöver. Vi får se! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.