|
|
|
|---|---|
Crippe II |
Jag undrar om det finns någon som har någon aning om vad standardutrustningen på touringen kommer att bli. det har florerat ett antal rykten hit och dit men inget säkert. Jag undrar om ni har några tips om vad som är ett måste av tillvalsutrustning utan att den kommer att kosta som en 545a. för mig så är det automat, aktivstyrning, och utökad klimatkontroll, eftersom klimatorn i standardutförande inte innehåller restvärme, automatisk fläktfunktion et.c. Dom säger att dom inte har höjt priserna på bilen men det dom missar på karusellerna tar dom igen på gungorna dvs extrautr. Tacksam för tips & råd! |
| Navi och stora stereopaketet är ju inte fel att ha. | |
|
Beställde min nya E60 545iA med dynamic drive och aktiv styrning. Provkörde en 545:a idag med denna utrustning och kan bara säga WOW! Helt otrolig väghållning. Mycket bättre vägkänsla / styrrespons än min M5:a! Visserligen väldigt dyrt tillbehör, 25.000:-, men ändå! |
|
chrille70 |
Jag har just "fått" min nya 525 med bl a komfortpaket, läderklädsel Dakota, ädelträ, stora klimatanläggningen, adaptiva kurvljus, steptronic, aktiv styrning, 17 tumsfälgar, HiFi, mm. Extrautrustad för ca 60kkr, och denna utrustningsnivån räcker mer än väl, tycker jag. Det jag verkligen vill rekommendera är den aktiva styrningen, de adaptiva klurvljusen och stora kliman. Och 17 tummare och läder är inte heller helt fel... MVH Chrille |
|
chrille70: Tycker du att de adaptiva kurvljusen gor stor skillnad (mot om du stanger av dem)? Jag har tidigare pratat med nagra som har dem och inte ar sa imponerade. Vad tycker du om HiFi systemet? Ar det ngn markant skillnad mot std? Tycker inte du att AS ar dod runt mittlaget? Jag korde en 530 i 2h med den och tyckte att den var oprecis nar man korde rakt fram och att den kandes "trog" (ett motstand nar man gjorde smakorrigeringar for att halla kursen). |
|
|
Lyssnade på Logic7 systemet häromdagen för att jämföra med det billigare hifi-systemet. Vilken skillnad! Klart och distinkt ljud. Ingen hörbar distorsion vid lyssningsbara ljudvolymer och så är det ju 420W också :) Logic7 får det bli i min bil. |
|
chrille70 |
Oreo: Jag tycker att den AKTIVA STYRNINGEN är helt suverän. Det var lite bökigt i början innan man vant sig, dock. Men annars fungerar den utmärkt. Helt klart värt 12 900 riksdaler enligt min mening. De ADAPTIVA KURVLJUSEN är också värt pengarna tycker jag. Gör underverk för ljusbilden. Man kan upptäcka älgen som står bakom kröken några sekunder tidigare, om man har tur. Om HIFI-SYSTEMET vat jag inte vad jag ska säga. Jag har bara lilla HIFI:n, alltså inte LOGIC7. Tycker ljudet är helt suveränt, men med facit i hand hade det kanske räckt med standard-högtalarna. Jag är ändå inte den som brukar kräma på med dunka-dunka på högsta volym, precis... :) I övrigt är jag supernöjd med nya bilen. Den går så otroligt tyst och fint, är rolig att köra och snygg att se på. Hoppas bara nu att kvaliteten håller vad den lovar, men den biten är jag inte så orolig över om jag ska vara helt ärlig...! Förresten >>> Nya 5-serien har korats in bland de sju kandidaterna till årets bil 2004, och har av allt att döma ganska goda vinstchanser. Det enda handikappet som bilen har är prislappen... (Enligt senaste Teknikens Värld) MVH Chrille |
|
chrille: Intressant! Ang kurvljusen - hur bra man upplever dessa beror kanske pa vilken typ av vagar man normalt kor pa. Kor du mkt pa mindre / kurviga vagar dar man marker tydlig skillnad eller marks skillnaderna tydligt pa andra stallen ocksa? |
|
svh9633 |
Jag var och kollade på en 5 i helgen. Ocean blå med vit-beige klädsel. Mycket trevlig. Vad som beskymmrar mig är att det slutgiltiga priset blir på tok för högt med alla paket. Ta tex 530i. Den börjar på 390. Med dynamic drive, Aktiv styrning, adaptiva ljus, Head-up display, xenon ljus, 18" fälgar, SMG och utökad klima så blir slutnotan grymt dyr. Vad tror ni att denna konfigurering skulle sluta på? Hur pass kan man pruta in dessa paket? Exakt hur mycket skönare blir det med komfortpaketet? /Sam |
svh9633 |
Kollade själv vad bilen skulle kosta. något under 500. puh. Men om man ska ha bilen i 10 år vad kan då månadskostnaden hamna? Hur mycket bör man gå in med i kontantinsats? Hur har ni andra gjort när ni köpt den nya 5:an? /Sam |
|
svh9633: Det forsta jag skulle gora om jag vore du ar att provkora bilen LANGE. Nar jag borjade titta pa bilen var jag saker pa att jag ville ha den mesta utrustningen, men efter att ha testat den mer ingaende sa har jag kunnat stryka ratt sa mkt utrustning. Den aktiva styrningen gillade jag bara inte efter att ha kort bilen, dynamic drive kandes onodigt eftersom std bilen var sa kul att kora, adaptiva ljus maste jag testa sjalv forst och da flera som haft dem inte ar helt overtygade sa vet jag inte, den utokade kliman strok jag ocksa eftersom den vanliga var helt OK, HUD vet jag inte, men det kanns som en gimmik som ar kul ett tag. Eftersom E34 falgar passar pa E60 sa bor du kunna ta leverans pa bilen med 17" original med v-dack, kopa andra 18" an BMW (beg eller nya) och spara en del dar. Efter att ha kort bilen flera ganger sa ar det korupplevelsen som ar det centrala och da behovs inte sa mkt extra utrustning faktiskt. Man blir glad av att bara kora den och da tanker man inte riktigt pa vilka leksaker som finns i den. Jag skulle rekommendera dig att testa 530dA utan massa extrautr och se om inte du ocksa glommer bort vilken extrautrustning du funderat pa innan!! Om du har F-skattesedel bor du kunna fa 8% rakt av och med en del andra avtal sa gar det att fa upp till 10%. Som privatkund bor 5% rabatt vara normalt att fa direkt. Jag har raknat med en driftskostnad pa ca 40:- milen raknat pa 20000 mils agande. Da har jag raknat med nasta 0-varde i inbyte och sa daligt skall det ju inte behova vara... Lycka till med funderingarna! |
|
|
Hej! Vi valde sportpaket för att få aktivstyrning och sportundervagn. Kan inte annat än rekomendera den aktiva styrningen efter 570 km på autobahn och lite stadskörning, visst det tar lite tid att vänja sig att man knappt behöver svänga i stan, men ack så bra det fungerar såväl i 30 km/t som i 200 km/t.... Vi får bilen levererad på 17" fälgar med punktingssäkra sommar däck, och kommer själv att leta reda på andra vinter däck med fälg, då BMW ville ha 20.000 kr för vinterdäck på fälg (!) mvh Simon |
|
|
Hej igen! Vilka fälgar är det som passar BMW 530d E60 ? Jag tänker på evt ET och annan nyttig information. Sitter och letar lite vinterdäck samt fälg nämligen, då bilen levereras med 17" fälgar med punkteringssäkra sommardäck :-) mvh Simon |
|
|
Sim: Detta har diskutterats i en annan trad: Länk I princip sa borde foljande passa: BMW - Bultcirkel (PCD): 5x120 5 ser. -87. 6 ser. 7 ser. -86 Bult 12x1,50 Navhål: 72,6 Orig. inpressning: 22 5 ser. 88-95, 7 ser. 87-01 Bult 12x1,50 Navhål: 72,6 Orig. inpressning: 20 5 ser. 96- M 5 00- Bult 12x1,50 Navhål: 74,1 Orig. inpressning: 20 (Behover centrum ring) 840, 850, Z 8 Bult 12x1,50 Navhål: 72,6 Orig. inpressning: 15 M 3 (-91), M 5 (92-95) Bult 12x1,50 Navhål: 72,6 Orig. inpressning: 20 7 ser. 02- Bult 14x1,50 Navhål: 72,6 Orig. inpressning: 24 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.