|
|
|
|---|---|
|
Har äntligen fått igång mitt lilla "problembarn"!!! Efter 6 veckor, 33 nya svordomar, blod, svett och massor med nya delar visade det sig att felen var ganska enkla. 1:a felet visade sig vara en felkoppling på startmotorn som orsakade kortis i hela bilen......bara att flytta startströmen på solenoiden!! Fel nr 2 var luftmassmätaren.......bara att byta. Så nu går bilen underbart!!! Tack för all hjälp och alla svar........ 320 TIC: Garret T03 (eller va fan de nu e´) 0,5 bars laddtryck vid 2500 varv, Volvo 850 btr, Dalhems dump, intercooler från Saab(absolut ingen ära åt saab!!!!) | |
tn |
Dom e roligare med turbo...:) tn |
|
jag har ungefär samma recept som du och det är förbaskat kul!!!!! Budget turbo är buskul!!! |
|
| Vad är det för t03 du har? Den jag använde var stendöd innan 3000 varv på en 325a. Skulle iof orka 250hk enligt Gik. | |
| Varför byta till en Volvo bränsletryckregulator? En otroligt vanlig vanföreställelse är att man ska ha en BTR från en turbobil, det är 100% fel. ALLA regulatorer från Bosch är försedda med ett mebran som tycker precis lika mkt om att reglera efter vakuum som tryck. Dessutom är i stort sett alla bilar försedda med en 3 bars regulator, förutom några äldre modeller där det kan vara 2,5 bar. Den justerar man lätt till 3bar om man vill genom att pressa ihop den lite så att fjäder inuti blir lite mer spänd. | |
|
va betalar ni för era budgetkonverteringar ? |
|
|
Jonhny:Det måste vara nått som e fel med med ditt bygge.. har en kkk29 på min som snurrar igång runt 3000rpm.. och den ska räcka till 550-600hk!! |
|
|
T03 är nog inget vidare aggregat i 80-talsstuk. Motorn gick bra annars så det var nog inget konstigt med bygget. Ställde laddtrycket direkt på den inbyggda wastegaten. Fick senare höra att man inte ska göra det. Kanske för att den smygöppnar då? På femte växlen och fullgas fick jag övertryck vid ca 1600 varv. Sen kom laddtrycket smygande. Väldigt mycket av och på med svaret från turbo jämfört med en modernare konstruktion. Den svarade som en gammal volvo/saab-turbo ungefär (typ därifrån aggregatet kom). |
|
bmwsteffe |
hehe >Butcher< jag hade också samma fel som du med felkoppling av startmotorn på mitt projekt (en 320tic-89 med 86ans 320snurra i...men d har precis löst sig. Men då kan jag passa på o fråga lite saker vilken LMM kör du med??, vilka spridare??, har du tryck vakt isåf vad sitter d för spridare där?? för jag har 325 spridare i motorn o två 535spridare som går på tryckvakt.. ända probset nu är att agget som jag har är tokslut.. ingen som har nåt saabagg liggandes typ från en gammal 900 eller nåt??.. dom nyare aggen passar inte på mitt grenrör nämligen... |
| bytte btr på grund av att min org. inte höll trycket, och då hittade jag en från 850 för en hundring och fick på köpet 0.5 bar högre tryck. Använder org. lmm för att inte laborera allt för mycket med luft/bränsle blandningen. Fullt laddtryck uppnås vid 2500 varv. Gjorde samma misstag med wastegaten innan jag kom på att den håller 0.5 bar i RÄTT LÄGE!!!! Mera frågor och synpunkter......jag svarar gärna. | |
| De här med att ställa laddet på T03or har jag blivigt förvirrad av nu när jag läst lite? Man ska alltså INTE skruva på "stången" på wgate klockan? Hur skall det då göras? | |
tn |
? Man kan byta w-gateklockan..du kan ha fjäder på den..en pysventil.. stången ska du inte röra wastergate ventilen kan läcka när trycket kommer...å då får man inge turboknuff..;) tn |
|
tn: Skönt att ha hört det från flera källor. |
|
| "Jonhny" Hur mycket ska du ladda???? | |
| Har hittat ett annat aggregat nu.........tror det heter garret t25.....en uppgradering av t03......mindre o smidigare än t03, vattenkylt, 15000 mil.........kommer från en saab (fult att svära) 900/9000 -97. 2000:-.......tycker de låter helt ok. då slipper man förmodligen blåröken när man pressar lite!!!! agg:et som sitter på nu används mer eller mindre som "olje-kissare" = tvärslut!!!!! | |
| Det aggregatet är historia. Gammal T04 som gäller nu. | |
tn |
historia ... ja vist..Men sitter det på en 200 hk saab så duger det nog å montera på en historisk bmw...:) å dom e int så kassa. å det e ju inte turbon i sig som e viktigast.' tn |
|
Vet inte riktigt vad du syftar på. T04 jag ska använda är säkert ännu äldre, men T03 orkade inte 0,65 bar. Den slutade abrupt att snurra vid 5000 rpm, därav att den är historia. Aggregatet har aldrig suttit på någon saab. Var väl aldrig dimensionerat för en bmw med 2,5 liters sexa heller. Borde varit en betydligt vassare T03 egentligen, men Gik skickar väl bara med turbon för att den ska ladda 0,4 bar i sina konverteringspaket (köptes dessutom begagnat). Ett aggregat som går på 100% redan med lågt laddtryck håller nog inte så länge. Man kunde ju låtit bli att höja laddtrycket... Klart turbon e viktigast ;) Störst snurra vinner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.