AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
811

Besikting med stora fälgar

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag besiktigade med 19" på min E36:a här om dagen men jag var lite nervös över att jag skulle få en påpekan om det.
Finns det inga regler längre när man byter till större fälgar och ändrar hjuldiametern???

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Rullomkretsen får skilja MAX +/-5%.. om du sen köper 19" och lindar lite eltejp runt, eller kör med 225/65/15 så blir det samma sak..

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
..från orginaldimension(erna) som bilen är godkänd med.
Står i reg.beviset vilka dessa dimensioner är.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns en hel del regler, men inte mycket som kontrolleras vid en kontrollbesiktning. Det enda är spårvidden!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Det enda De kontrollerade var mönsterdjup. spårvidden kontrollerade inte över huvudtaget. Jag har 235/35 fram och 245/35 bak. Däcken är nästan nya och det verkade som det var det enda dom brydde sej om och att det inte tog i någon stans.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Jörgen: Tänkte bara upplysa dig om att Jesperado är just besiktnings tekniker, så han bör veta...

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Jesperado, vad för det förekomma för variationer i spårviden från orginal? ET 28 i stället för 42, kan det ge underkänt?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

På bil som är godkänd enligt EU:s helfordonsdirektiv kan utbyte av däck och fälg ske utan registreringsbesiktning, om däck- och fälgkombinationen överensstämmer med de alternativ som fordonstillverkaren tagit ansvar för och som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

Dessutom får byte ske om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens största tillåtna axelbelastning och konstruktiva maxhastighet. Vinterdäck behöver inte klara mer än 160 km/tim.
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min/max-gränser som fordonstillverkaren garanterar ger fordonet godkända egenskaper.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i godkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och vinterdäck får ha mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet, om däcken har en rullningsomkrets inom de tillåtna gränserna.
Däck eller fälg får inte komma i kontakt med någon del av fordonet.
Om inte registreringsbeviset innehåller samtliga däck- och fälgkombinationer som är tillåtna enligt godkännandet, rekommenderas att bilägaren vänder sig till sin märkesrepresentant för att få information.

Vägverkets pressmeddelande Nr 60-1998

På nationellt godkända bilar får utbyte av däck ske inom en tolerans av ± 5 % av originaldäckets rullningsomkrets. Dessutom måste man förvissa sig om att utbytesdäcket får plats i hjulhuset och att det finns utrymme mellan däck och fordonsdetaljer vid fullt rattutslag och vid maximala fjädringsrörelser. En personbils däck behöver inte vara dimensionerade för högre hastighet än den som beteckningen S innebär, dvs 180 km/tim.

Länk Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
jorgen: 15 mm får spårvidden ändras. Jag tror att spårvidden kontrollerades även i ditt fall, mätning gör man dock bara vid misstanke om otillåten ändring...

Jeppe

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Tacksam för svaren. Var bara lite nyfiken, man har ju hör både det en o det andra om fälgar när det gäller bes.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jesperado:
Kan man åka dit om man har en för låg bil..huvudsaken är väl att den går i rullarna??

///M3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man kan inte ha en "för låg bil", går bilen inte ned i bromsprovaren är det inte ditt problem...

Jeppe

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Torskade i min ungdoms dagar med en toksänkt 760 turbo, just därför att den inte kom upp i bromstestaren . . . . . . Idag undrar jag i mitt stilla sinne hur f-n man kunde hålla på med sånt . . . och åka volvo dessutom!
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
När jag var ung och dum hade jag en vrålsänkt Bmw 323i -79:a. När besiktningspersonalen skulle upp med den på lyften fick 4 av dom hjälpas åt med att lyfta i bilens framkant! Sedan såg dom att fjädrarna hängde helt lösa när bilen hissats upp... Fick välförtjänt skäll den gången. Usch så fånigt.
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
en fråga till jesperado! så du menar om man har en toksänkt bil så är det inte mitt fel om den inte går o köra i bromsprovaren?? tacksam för svar...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, precis så är det. Den enda man ev. kan anmärka på i det fallet är om ändringen av fjädringen medför påtagligt försämrade köregenskaper eller helt enkelt blir okörbar på väg.

Jag har besiktat ganska många bilar vid detta laget och har varit med om en enda gång att en bil inte kunnat besiktas normalt för att den var för låg, så det ska mycket till...

Jeppe

02
17
02touring
BMW 2000 touring -72 Svart
BMW 2000 touring -72 Silver
BMW 2002 Tii touring -73 Röd
Jesperado.
Det där med spårvidd är väl föråldrat? Nu förtiden får du väl ändra spårvid mer än 15mm. Jag vet dock att tidigare var detta regeln som gällde men har för mig att den ändrades för några år sedan.
Rätta mig om jag har fel!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du har fel!

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.