AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.627

varför olja i kylarvattnet?

Sida 2 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vad är det för bil?

Desto mer kylarvätska bilen rymmer ju mindre koncentration har du.

5cl är 0,5dl som är under 1% för normal personbil = kör vidare :-)

Vid större mängder kan kylarslangarna ta skada då olja koksar i dem och de tål inte det så bra då oleskum kan byggas upp och sätta igen dem, du ser att det kan "bula" i dem och då kan de ge sig med tiden. Det handlar en del om hur länge du haft olja i systemet också?

Rent generellt i ditt fall, kan jag inte tänka mig att du behöver göra något, nästa gång du byter kylarvätska så köp rengöringsmedel för kylaren och låt bilen puttra på detta ett tag så oljeresterna kan släppa ordentligt.
em
906
em3
M3 cab -03
Fick kylsystemet en liten julsnaps!! :) :)

5 cl olja, motorolja?, lär inte påverka kylsystemet i någon större omfattning. Den kan inte blanda sig med vattnet i den temperaturen, och borde flyta upp till ytan i expansionskärlet, men kan såklart driva ut, om du startat motorn. Om den mot förmodan blandar sig, emulsion, kommer den att samla sig i expansionskärlet.

Uppfinn en enkel "håv", och återhämta den från ytan, för olja flyter på vatten, tror inte glykolen ska spela så stor roll, men är liiiite osäker där!?

Men annars lär inte några droppa olja gör skada, är min bedömning.....

em
906
em3
M3 cab -03
Felpost, såg inte det första inlägget komma in....
Ok blev väldigt skitigt i expansionskärlet. Men tänkte försöka suga ur det värsta o sen ta loss slangen till kylaren
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara knepigt att få ur olja ur expansionskärl mm.

Ibland kan det hjälpa om man tappar ur systemet, spolar ur så gott det går med slang och fyller på med bara vatten och några droppar YES-diskmedel och kör ett tag så det får skölja runt och sedan tappa ur igen, spola med slang igen och slå på bara vatten och skölja igenom systemet en gång till för att sedan tappa ur, skölja och till sist slå på glykol/vattenblandning (50/50 brukar vara en bra utgångspunkt även om 60% glykol ger maximalt frostskydd).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.