AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.622

varför olja i kylarvattnet?

Sida 1 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har upptäck olja i kylarvattnet, ej säker på om det var gammalt som låg kvar eller om det har kommit i på annat sätt när jag bytte kylare för något år sedan. Det underliga är att bilen drar inte mer olja än innan det var olja i kylarvätskan, den ryker ingenting överhuvudtaget, motorn går jämnt och mycket bra (kanske bättre än någonsin), normal bensinförbrukning (oväsäntligt kanske) så hur är det möjligt att det kan vara läckage inne i motorn? toppen är ny(bättre begagnad) och har kört 50-100mil i våras med den nya toppen utan att det blev någon olja i kylarvätskan, bilen har stått mycket och ganska nyligen, ett par månader sedan märkte jag oljan i kylarvätskan.
Kanske har topen fått sig en minimal spricka, hur vet jag inte för den var bra tidigare (toppen planad 0.1mm av proffs), är detta allvarligt eller kan man köra länge med detta???
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen någon packning som läcker lite.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Du har inte en aning om vilken packning det kan vara? jag prövade att extra (marginellt) dra topplocksbultarna något utöver det som skall vara, några gick ganska lätt at dra åt..kanske var det detta..dvs toppen behövde axtra dras på någotvis?
D-diddy
nästan garanterat topplockspackningen som det kryper över lite mellan kanalerna, om du inte har en spricka någon stans i motorn förståss.
David.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det finns ju Wondarweld på Mekonomen, pröva om det funkar. Ska hällas i kylvattnet har jag för mig?

Har ingen aning om det fungerar eller om det proppar igen kylsystemet nu till vintern, det vill man ju inte... Annars kan man ju köra en behandling o byta kylvatten sen, var det länge sen du bytte? Då kan det vara läge nu.

MVH Robban
El
338
ElNiko
325iT-92
att du har olja i kylvattnet är väl inget att oroa sig för... ...däremot kan det vara ide att kolla om du har vatten i oljan, det gör snabbt oljan till ett lika bra smörjmedel som svinto....
/Niklas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är garanterat INTE bra...
ElNiko:
Olja i kylarvattnet inget att oroa sig för?? Är väl väldigt mycket att oroa sig för då det tyder på en trasig topplockspackning. Kör så ett tag och du har garanterat en skev topp sen.

FRIFART:
Kolla upp detta direkt och kör inte på bilen, är topplockspackningen kass och du kör med den så kan toppen bli skev = ny topp = ganska dyr historia.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
El
338
ElNiko
325iT-92
Nja, det jag menade var att för motorns funktion gör det inget att det ligger lite olja och skräpar i kylvattnet. Sen tycker jag att det vore konstigt att det skulle kunna läck in olja i kylvattnet och inte samtidigt läcka vatten i oljan, eftersom vattnet vid arbets temp har ett rätt så högt tryck och dessutom är mer lättflytande än olja.
Men vad du ska göra för att kolla upp det FRIFART har jag inget bra förslag på, det är ju som Mean Machine skriver kaske inte så bra att köra motorn... Annars hade jag nog bytt kyl vatten och kollat om blev olja i igen...
Hur såg den "bättre begagnade" toppen ut när du monterade den? Inga små revor nånstans?

Mean Machine menar du att man inte skulle kunna plana toppen eller att den skulle slå sig så att det var bortom planing?

/Niklas
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Bytte kylarvätska precis nyligen, vet ej om det är bättre nu, det är ju svårt att få bort allt glägg som fanns förut. Det finns garanterat inte vatten i oljan och toppen köptes från en kille som i sin tur hade haft den liggandes i en lada (tät sådan), toppen kom från början från en mycket kunnig BMW kille som enligt utsago aldrig skulle ha dåliga toppar liggandes. Jag har mycket svårt at to det eftersom jag har kört ca 50-100mil med denna topp utan någon olja i kylarvätskan, det är nu på senare tid som det har dykt upp. Toppen måste ha fått en spricka nyligen eller blåst den nya topplockspackningen, varför vet jag ej...pressar aldrig någonsin bilen över 3000rpm innan den blivit varm och då mycket sällan varvar jag uppåt 6000rpm förtillfället. JAg tycket att det är ologiskt om toppen eller dens packning skulle vara dålig, det måste vara någonting annat, vi får se vad som händer om 50-100mil ytterligare, för bilen går kanon för tillfället.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Nu kanske jag visar min okunnighet, men efterdrar man inte topplocksbultar numera? Jag har för mig att jag brukade göra det tidigare under min mek-karriär.

mvh Johan
Johan: Nej det var på stenåldern man gjorde så:-).Har dock för mig att olika toppacknings tillverkare har olika rekommendationer,så det finns säkerligen de som rekommenderar att "efterdra"....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ja, det blir ju den första frågan man ställer sig... är toppen korrekt dragen med kalibrerad momentnyckel, varmkörd och därefter efterdragen med specificerat antal grader???
Är toppen taskigt dragen så är det ju inte så svårt att skjuta packningen eller få ett mindre läckage...nu låter det ju inte som det läcker så mycket så det kanske inte syns på ett kompressionstest men du kanske skulle prova med det...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
toppen är korrekt dragen enligt instruktioner, men är osäker på om den skulle efterdras, tror inte det framgick enligt de instruktioner jag utgick ifrån. Instruktionerna är från den där Bentleys (har jag för mig den heter). Men det var lite underligt att några av topplocksbultarna var relativt lätta att dra åt lite extra, min topplockspackning är från MotorNord. JAg vet faktiskt inte hur mycket det läcker eftersom det räcker med några droppar för att det skall synas, den vätska jag tappade ut härom dagen var helt klart dominerande grön av glykol med inslag av oljeprickar stora som en knappa 50öring, men det säger ju ingenting...tyvärr fick jag inte helt rent trots att jag sköljde/sprutade ur systemet 10ggr..det blir alltid vatten kvar i systemet och jag fick i 4liter bara när jag skulle tappa i vatten igen. Kommer inte ihåg vad kylsystemet skall rymma, men nog är det väl runt 10liter iallafall?
kn
310
knudi
535i -92
olja i kylvattnet är väl inte så bra då det kan täppa igen dem små kanalerna i kylare o värmepaket eller?

200km/h-50km/h på 1s
Tony-Avesta
Hur stora är kanalerna i en oljekylare då tror du........ ;-)

Förövrigt så håller kylvattnet vid arbetstemp ca 1 bar, och oljetrycket är ca 3-5 bar vid normala landsvägsvarv. Vad tror ni lättast slinker in till det andra.............

Däremot kan t ex vatten tryckas/läcka in i oljan när motorn kallnar mm.

MVH Tony

Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja kylvätska kan väl läcka över på oljesidan från kylkanaler, evt via brusten cylinderlockspackning direkt in i vevhuset där övertrycket är obetydligt - det är då du får se vit gegga istf olja där...

Vill du höra en riktigt ruggig historia som handlar om ett dieselmotorhaveri med "vatten i oljan" så maila mig...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hade samma problem på min 535-91a det var packningen som var dålig.Inte ett helt ovanligt problem på m30.Fick även efterverkningar av oljan i vattnet det var ventilerna som styr värmen i bilen som sa upp sig.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Sådär ja nu läcker det inte mer, kylarvätskan är klar och fin. Grejen är den att efter att jag tog loss ventilkåpan och kände på de två bultarna som satt lösare än de övriga har jag kört några 100mil och motorn går jämnt och bra (bättre och bättre) samt är nära helt ryckfri, vilket den inte var då läckaget fanns. Jag borde ha kollat momentet då jag drog åt dessa två bultar extra, men det var så oerhört lite som krävdes, vi snackar 1/10 varv eller liknande. Det bästa av allt är att det missljud från urtrampningslagret som fanns tidigare har försvunnit, min BMW lagar sig själv :-)
Hej. Lånar tråden lite. Jag råkade hälla 5 cl motorolja i expansionskärlet för kylaren. Vad ska jag göra? Försöka suga ur det värsta?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Bäst är helt klart att byta kylarvätskan, kan va bra att göra ändå nångång ibland. Jag har dock svårt att tro att nånting kommer ta skada av den lilla mängden olja..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.